Madé Lapuerta i njen spoj tehnologije i mode – grafikoni i aksesoari su novi It podaci sezone

Tekst: Jovana Ristić

Na prvu možda ne deluje očigledno, ali ako danas zaista želite da razumete modu – morate naučiti i da čitate podatke.

I to ne one na etiketi, već one koji formiraju digitalne alogirtme, filtriraju modne senzacije na TikToku i prate uzlazne i silazne putanje trendova. Ako ste se ikad pitali da li su ’’mob wife’’ bunde još uvek in, da li je teniski stil zaista iscrpeo svoju popularnost, ili da li se kožna torba od pre pet sezona isplati kao investicija – Madé Lapuerta verovatno već ima odgovor. Pritom, ona neće nagađati, već izračunati to.

Madé je osnivačica Instagram naloga @databutmakeitfashion, mesta gde se svet mode i nauke susreću sa izuzetnom preciznošću i dozom humora. U suštini, to je digitalni dnevnik trendova na kojem vam grafikon popularnosti može reći više o duhu vremena, nego hiljadu street style fotografija. Ko je žena koja se krije iza ovog naloga?

Od Tumlbr bloga do VIP sedišta na revijama

Priča o Madé ne počinje na nekoj modnoj akademiji niti u backstage-u modne kuće. Vraćamo se kroz vreme, u doba popularnosti grupe One Direction i Tumblr platforme. Tamo, kao tinejdžerka opsednuta blogovanjem, naučila je prve HTML i CSS kodove kako bi svoj blog učinila estetski superiornijim. Kasnije je studirala kompjuterske nauke na Harvardu, ali prelomni trenutak desio se kada je slučajno pogledala dokumentarac o Alexanderu McQueenu. Tada je sve kliknulo – moda, kreativnost i algoritamska logika više nisu bili svetovi koji se mimoilaze, već elementi koji se mogu spojiti u novu dimenziju izraza. Nalog @databutmakeitfashion nastao je kao eksperiment, pokušaj da svoje projekte podeli sa javnošću. Nije bilo strategije, samo radoznalost i želja da vizelno predstavi publici podatke – od silueta koje dominiraju pistama, do toga kako određeni brend raste (ili pada) na osnovu analize tvitova, Instagram lajkova i Google pretraga.

Data, but make it stylish

Danas Madé Lapuerta koristi vlastiti softver da bi pratila aktuelne modne teme, koristi metode kao što su social listening i sentiment analysis – dakle, čita internet da bi merila kolektivno oduševljenje (ili odbojnost) prema trendovima. Ako se pitate zašto su smaragdno zelena, loud luxury ili mob wife dominantne estetike u sezoni, ona neće reći da je to ’’osećaj u vazduhu’’, već će vam pokazati grafikon koji to potvrđuje. Način na koji prezentuje informacije je jednostavan – bela slova preko slika, brz tempo videa bez prikazivanja lica, minimalistički stil, sve to dodatno pojačava osećaj da ste zakoračili u digitalnu modnu laboratoriju. A njeni postovi takođe imaju dozu šarmantnog humora.

Od modne margine do modne bine

Madé je od anonimne naučnice postala lice koje pozivaju na Nedelje mode – njen prvi značajniji medijski nastup desio se kada ju je Valentino pozvao na reviju, a među gošćama je bila, naravno, i Anna Wintour. Ona danas postavlja nova pravila igre – bilo da analizom otkriva porast interesovanja za određeni brend jer ga je Taylor Swift nosila na Coachelli, ili ukazuje na kontradikcije između TikTok estetike i realnog ponašanja potrošača. Madé je oslonac za one koji žele da razumeju šta se zaista dešava u vremenu kada moda postaje pomalo haotičan vrtlog mikrotrendova. Njen rad ne ukida subjektivnost mode, već je upotpunjuje – nudeći alate za analizu, ali i ostavljajući prostor za lični izraz. Dokaz je da moda ne mora biti samo zasnovana na intuiciji i ukusu, već i na kodovima, podacima i pametnoj vizualizaciji.

Foto: Instagram @databutmakeitfashion

POVEZANE VESTI