Studio kao umetničko delo – TALLER SERT

Tekst: Danka Grubačić

U središtu Balearskih ostrva, na padinama mediteranskih terasa zaliva Palma, krije se pravi hram moderne umetnosti koji na spektakularan način spaja stvaralaštvo slikara i vajara Žoana Miroa i čuvenog arhitekte Žose Luis Serta.

Osim što je snažno uticala na celokupnu umetnost dvadesetog veka, genijalnost koju je stvarao Španac Žoan Miro, od slikarstva, preko skulpture i grafike, do keramičkih murala, ne prestaje da fascinira i privlači ljubitelje nadrealizma iz celog sveta. A mesto na kom je najvećim delom nastajala njegova magija jeste studio “Taller Sert”, sveti hram Miroovog opusa i jedan od arhitektonskih simbola Palma de Majorke.

Skoro tri decenije Žoan Miro je radio u ovom lavirintskom kompleksu savršeno stopljenom sa ogromnim plavetnilom mora i neba i svakog jutra, u zoru, sledio isti ritual – širokim kamenim stepenicama spuštao bi se iz svog doma u radni prostor, držeći u rukama tomove poezije iz kojih bi, na svojoj thonet stolici za ljuljanje, satima čitao stihove u apsolutnoj tišini. Potom bi vreme provodio u bašti gde je imao sadnice cveća i povrća između kojih je postavljao svoje tek završene skulpture. A onda bi slikao, vajao, lepio, krojio. Bio je oličenje spore umetnosti. Znao je da godinama bude zaglavljen na jednom istom platnu, pokušavajući da postigne ono što je zamislio. A to je mogao samo u prostoru koji je sam po sebi umetničko delo.

Arhitektura u odrazu skulpture

Sama konstrukcija građevine podseća na jednu od Miroovih slika na kojima apstrakcija ima uporište u konkretnim stvarima. Za takvu kompatibilnost zaslužan je njegov, ako ne najverniji, onda, prijatelj po genijalnosti i verovatno najbolji tumač Miroovih umetničkih zamisli – arhitekta Žose Luis Sert. Baš kao i Miro, i Sert je bio čovek ispred svog vremena, kadar da osmisli potpuno nov jezik gradnje koji prevazilazi rigidnost i ograničenja ortodoksnog funkcionalizma. Tragao je za skulpturalnim pristupom arhitekturi i našao ga je dizajnirajući studio u prirodnoj veličini u kom je uspeo da postigne savršen odnos prilagođavanja zgrade geografskom okruženju, lokalnoj tradiciji i Miroovom duhu. “Taller Sert” je pun kontrasta. Betonska konstrukcija je u suprotnosti sa mediteranskim materijalima kamenom i glinom, plava, crvena i žuta stolarija odudaraju od belih zidova, a talasasti krov nad konstrukcijom pravilnog oblika stvara osećaj kretanja. Miro je ove kontraste dodatno naglasio tako što je studio ispunio različitim prirodnim i veštačkim elementima. Među platna, ulja, palete i četkice uneo je razglednice, isečke iz novina, kamenje, leptire, školjke, maske. Taj kreativni mizanscen, sa gomilom nedovršenih slika naslonjenih jedne na drugu, danas egzistira identično onako kako ga je umetnik ostavio na dan svoje smrti. Bio je odlučan da se ovaj studio u svom autentičnom izdanju sačuva za buduće generacije i zato ga je stavio pod okrilje porodične fondacije koju je zaveštao gradu Palmi.

Miro x Sert pismogradnja

Prijateljstvo dvojice umetnika datira s početka 1930-ih, kada su se prvi put sreli u Parizu. Nakon što je Sert proglašen nepodobnim od strane Frankove diktature i prinuđen da potraži azil u SAD-u, Miro se sa suprugom Pilar Junkozom iz rodne Bareslone seli na Majorku, mesto koje mu je obeležilo detinjstvo, i tamo odlučuje da sagradi ono za čim čezne od početka karijere. Zajedničkim snagama su do detalja razrađivali izgled budućeg studija. Atelje je morao biti okupan prirodnim svetlom, prostran da podrži rad na velikim formatima, sa strogo kontrolisanim atmosferskim uslovima i jasno separatisanim radnim, skladišnim i životnim prostorom u kojima se kreativnost preliva po sistemu spojenih sudova. Dvogodišnji proces saradnje na daljinu rezultirao je “laboratorijom za unakrsnu oplodnju umetnosti”, kako je Miro nazivao svoj sveti prostor iz kojeg je iznikla njegova pozna, ali najplodnija i najeksperimentalnija produkcija.

Misterija omiljene boje

Na mapama sa preporukama obilazaka ostrva Palma de Majorka naći ćete mnogo privlačnih razloga za posetu, ali oni verovatno neće imati mnogo veze sa umetnošću, posebno ne sa kolosima njene “spore” konzumacije. Ali će vas svakako obavestiti da je studio “Taller Sert” jedan od prepoznatljivih amblema Palme sa najlepše uređenom baštom i ostaviće vam plezir odloženog oduševljenja ako zaista potegnete do njega i izdvojite vreme da se upoznate sa sedamdeset godina dugim opusom čudnovatog Katalonca Žoan Miroa. Studio je 2018. godine kompletno restaurisan od strukturalnih oštećenja. Umetnik verovatno ne bi bio zadovoljan saznanjem da su kadmijum sulfidi u njima uzrokovali da one blede i gube uljanu teksturu isključivo zbog izuzetnog prodora sunčevih zraka kroz krovna okna ateljea. Svetlost je, ipak, bila Miroova prva radna zapovest za gospodina Serta.

Foto: Promo

POVEZANE VESTI