„Srce je individualizam.
Glava je obično konformista koji ume da izmori“

Tekst: Jelena Milovanović

Lokacija: Bitef Teatar

 Da li je Orvelova farma svojevrsna vrsta simbioze proročanstva i istorije, ili “samo” vrhunsko književno delo koje je obeležilo epohu, ili slobodoumno mišljenje- ostaje na nam da međusobno pričamo i tumačimo.

Mada kako sva proročanstva predviđaju svakodnevno smo svedoci jedne farme, jedne emotivne manipulacije koja se lagano potkrada u sve aspekte našeg života- posao, ljubav, sistem, društvo… spisak je dugačak a pravilo je isto “SVE ŽIVOTINJE SU JEDNAKE, ALI NEKE ŽIVOTINJE SU JEDNAKIJE OD DRUGIH.”

Ali onda se pojavi neki zračak nade, neka inspiracija, izuzetak od pravila. Pred vama na ogoljenoj sceni lišenoj pompeznog kiča i banalne ornamentike vidite tela plesača, tokom predstave jedva da čujete zvuk, samo vidite iskreni, do savršenstva sinhronizovani pokret prepun emocije.

I uverenje da je životinjska farma pravilo, a ne puka fikcija, nestaje pred laganim pokretom na vrhovima prstiju.

Emocija koju Bitef plesna grupa prenosi pokretom, poljuljaće najtvrđe temelje vašeg uverenja da živimo u meta firigidnom svetu, kojim gospodari novac i iluzija moći. Jedna grupa ljudi duboko zaljubljenih u ideale i svoj posao, daće vam upravo onaj deo nade koji je nedostajao- vredi verovati u ideale, vredi se boriti. Podstaći će vas da upravo u tom maniru odlepršate iz pozorišta- na vrhovima prstiju, spremni da svet bacite pod iste.

Zelena duga haljina Liu Jo Fashion and Friends, žuta haljina Twinset MiaMaya, plisirana šarena haljina Liu Jo Fashion and Friends

haljina ZADIG&VOLTAIRE MiaMaya

haljina Liu Jo, sandale Versace, Jeans Fashion & Friends

Pričali smo sa koreografom Milošem Isailovićem i imali čast da pokrete predstave venčamo sa najnovijim modnim kolekcijama Beograda.

Šta te inspiriše kao igrača, a šta kao reditelja?

To su dva vrlo usko vezana puta,oba dolaze iznutra mene. Kao igrača me vodi i inspiriše sam talenat kojeg sam kako rastem i starim,sve vise osvešćujem i svestan sam. Kao koreografa me vodi svakodnevni život i situacije. Ali podjednako oba kanala crpim iz sopstvenih iskustava, grešaka, emocija, snova, mašte, padova,ožiljaka i uspona.

žuta haljina Twinset MiaMaya

Na koji način je izražavanje kroz pokret bitno za tebe?

Uvek vizualizujem pokret,i uvek ga pretočim u vrlo živopisne svakodnevne telesne i emotivne gestove koreografije. Ja volim živopisne stvari. Realne i opipljive. Što se i da videti u mojim koreografijama.

Da bi vi razumeli šta ja želim reći pokretom, taj pokret mora biti ogoljeno iskren,direktan i jasno poznat svima. Zato kažem da je sve oko nas koreografija. Iskren sam u izražavanju, a za to treba imati hrabrosti, jer me onda svi možete upoznati,a treba se ne plašiti toga. Jer ljudi…

Miloš Sako i pantalone Scotch and Soda , košulja Hugo Fashion and Friends, cipele Luca Bossi Fratelli

cipele Sergio Rossi Fratelli

Sećaš li se trenutka kada si se zaljubio u balet?

Valjda kako sam došao na ovaj svet tako sam se i zaljubio. Nekako mi je prepisano od samih zvezda ko sam i sta sam. Prvi trenutak je definitivno bio nastup “Leto je” od legendarne porodice Đogani. Prvi moj susret sa pokretom uopšte je preko njih. I sad mogu napamet da vam odigram koreografiju sa Suncanih skala 94’ 95’ . Oni i jesu začetnici javnog plesog pojavljivanja kroz mušku populaciju. Tu sam video da muško može takođe plesati. Uh kako bi voleo da đuskam sa njima (ali stara postava Đogani fantastika)

Koliko odricanja podrazumeva bavljenje baletom?

Za svaki posao koji se radi sa strašću,i na pravi način,potrebno je odricanje. Da bi bilo sta na ovom svetu imalo izgled,ukus, miris i formu,moraš se dati 100%. Balet je sport. Balet je rudarski posao. Balet je kompletno bavljenje metalno i telesno celim tvojim bićem. Vi vidite samo krajnji rezultat, koji košta koliko i aplauz, a kada se spusti zavesa…pozorišna, a i tvoja kao izvođača životna, e iza su Almodovar i Tarantino u paketu.

Miloš Sako i pantalone Scotch and Soda , košulja Hugo Fashion and Friends, naočare Tom Ford Opti Plaza, Devojke haljine Coast the Brand

Reci nam nešto o projektu “Životinjska farma”

Životinjska farma je nastala u produkciji Bitef plesne kompanije i Centra za kulturu Tivat/CG.

Politika samog Bitefa je da se tematski predlažu dela koja se za određenu sezonu rade, kako kroz dramu tako i kroz plesni teatar.

Tako sam dobio poziv i predlog da radim Orvelovu farmu u plesnoj formi.

Vrlo kompleksno i poznato delo. Svevremeno, pandan današnjici, kao i budućnosti. Igrači su jedni od najboljih koji se mogu naći na savremenoj plesnoj sceni kod nas, te nisam imao problem pustiti mašti na volju, jer sam imao ko da sprovede u delo.

Sreća.

haljina Lepa Couture

Predstava je izuzetno emotivna i prepuna simbolike, kako ste uspeli da ispričate jednu kompleksnu priču ne koristeći tekst, već samo pokret?

Ja sve vizualizujem. I sve mi je vrlo organsko kada koreografišem. I misli i sam pokret.

Uvek idem iznutra. Svaki moj korak je vividan i pristan, postojan,i svima razumljiv. Jer pričati telom dramsko delo koje je vrhunskim tekstom pisano je veliki izazov staviti u ples, a da se sve razume bez da govoriš.

Zato sam celu našu farmu radio iznutra,bez kočnica i predrasuda. Bez mnogo razmišljanja i filozofiranja. Plesačima i publici sam dao sopstven osećaj, šta se dešava u samom meni dok čitam farmu i kako same likove provlačim kroz telo dok čitam.

naočare Tom Ford Opti Plaza coker Coast The Brand x Ladola Lu

haljina JW Anderson MiaMaya

Haljina Lepa Couture

U predstavu si ubacio i ljubavnu scenu, koje orginalno u knjizi nema, šta si time želeo da ispričaš?

Pošto je generalna tema dela podredjen-nadredjen.

jednaki-nejednaki. Želeo sam da uđem malo dublje u ljudsko srce,i da pokažem da se odnosi u takvoj strukturi borbe za vlast,borbe sa izdajom svog naroda i sebi istog,može desiti i emotivnim uslovljavanjem tjst zaljubljivanjem u drugačijeg, opasnijeg po tebe i po tvoje iste ljude.

Kako sve radimo iz emocija, tako ćemo izdati sebe i svoje najbliže zaljubljivanjem u opasog diktatorskog lažova. Tako i imamo ovcu koja se zaljubljuje u svinju i time otvara vrata totalnom urušavanju te farme tog utočičta svih životinja i sebi ravnim.

Ah…ljubav…

Možeš li da nam opišeš odnose unutar jedne plesne trupe, šta vas motiviše da zajedno stvarate jedno delo?

 Poverenje. Kada kreator nekog dela ima potpuno poverenje u ovom slučaju plesača, onda je tu rad sa osmehom zagarantovan. Prvo kreator mora imati poverenja u sebe,u svoje misli,u svoje strahove,u svoje vizije. Nikada ne strahujem od krajnjeg produkta, verujem u proces kao maštu i kvalitetan rad momenta stvaranja. Stvaram za sopstveni umetnički rast, kao i rast samih plesača, zato sam i jedan vrlo srećan koreograf jer imam šta da dam svima nama bespovratno. I nikad nemam drugo mišljenje,uvek verujem prvom impulsu. A za to treba hrabrost, tjst ludost…:)

Koliko je po tvom mišljenju kultura cenjena u Srbiji i da li vidiš potencijal da se vrati na mesto koje joj pripada?

To je jedna bolna tema. To je jedna bleda tema.

O kojoj, plašim se nisam kompetentan toliko da govorim jer ja ipak u Srbiji pored svega lošeg i blatnjavog u kulturi, radim. Dobijam šanse zbog svog rada koji se na kraju svega ipak isprati aplauzom i zadovoljstvom svih saradnika kao i kuće za koju stvaram. Jer ja u radu odvajam realnost u kojoj se nalazimo kao kulturne zajednice,i stvaranje same predstave u kojoj nikad ne dajem mesta politici naše države.

Balet,ples,je generalno na zadnjoj lestvici prioriteta naše zemlje, naše kulture. Što je bolno. Jer ne postoji najlepši (neka mi kolege drugih branša oproste) kanal izražavanja. Telo, ništa postojanije i lepše…

Kako misliš da možemo stvoriti okruženje gde će mladi biti inspirisani da se bave baletom i umetnošću generalno?

Balet,taj beli balet je najveći simbol kulture jedne zemlje. Uvek bilo. U tome se ogleda filigranska najlepša umetnost. To treba hraniti,hraniti i nikad ne dopustiti da padne, oslabi, a kamoli izbledi i zapreti da nestane… i onda naši mladi imaju šta da vide, informišu se, probaju i ako treba zavole tu lepotu umetnosti. Čime se opet vraćamo na prošlo pitanje… Na balet treba da se gleda na kao nešto bitno, oplemenjujuće, zdravo, lepo, korisno. Ali kao takvo ne znam gde i kome da bude uzor i cilj , kad preovladavaju rijaliti programi, bes, nezadovoljstvo, strahovi,i preživljavanja.

Ali nada je uvek tu!

cipele Luca Bossi Fratelli

Da li moda i ples idu zajedno ruku pod ruku?

Kako ne,jer telo!!!

Ništa vise ne treba reći…

Šta po tvom mišljenju predstavlja induvidualizam nad konformizmom?

Individualizam je nešto sto te odvaja od kalupa, stereotipa, obrazaca. Nešto sto si samo ti.

Konformizam je zeznuto stanje, nikad ne znaš da li si se iskreno ušuškao, ili si samo odraz vremena u kome se nalaziš. Vrlo pažljivi budimo sa tim stanjem,možemo se trajno osakatiti…

Veruj unutrašnjem sebi. Tu leže odgovori. Nikad na površini.

Srce..to biće nikad ne laže. Glava ume.

Srce je individualizam.

Glava je obično konformista koji ume da izmori.

A srce…uvek kuca.

Bitef Teatar
Koncept i koreografija: Miloš Isailović
Igraju: Ana Ignjatović-Zagorac, Ivana Savić Jaćić, Branko Mitrović, Jakša Filipovac, Staša Ivanović, Nea Janković, Maša Anić

Foto: Vis-a-Vis

POVEZANE VESTI