Ja se ne drogiram, ja sam droga – Salvador Dali

Tekst: Ivona Lekan

Ispitivao je ludilo duše, opsesivno voleo Galu, Hitlera, divlju mačku i mravojeda, uživao u novcu, slavi i orgijama, i slikao dela koja su bila poput njegovog postojanja – nadrealna, genijalna i ekscentrična.

I dok ga jedni pamte kao briljantnog umetnika koji je slikao revolucionarne uvide u ljudsku podsvest, drugima je u sećanju ostao neobičan ekscentrik sa brkovima koji prkose gravitaciji i burnim životom koji su obeležile šokantne izjave, postupci i odnosi.

I jedni i drugi su u pravu. Salvador Dali je nesumnjivo bio najegzotičnija i najistaknutija ličnost nadrealizma, čija će genijalnost i ekscentričnost zauvek ostati upamćeni.

„Svako jutro kada se probudim, ponovo doživljavam vrhunsko zadovoljstvo – to što sam Salvador Dali“

Još od detinjstva, Dali je pokazivao interesovanje za umetnost, ali i sklonost ka neuobičajenim shvatanjima i ponašanjima. Verovao je da je reinkarnacija svog brata koji je preminuo devet meseci pre njegovog rođenja, a u uglednim školama umetnosti koje je pohađao u Madridu i Parizu, često je bio kažnjavan i izbacivan kako zbog nedoličnog ponašanja i propagiranja nacističkih vrednosti, tako i zbog odbijanja da ga ispituju profesori za koje je smatrao da imaju manje znanja i kompetentnosti od njega.

Od samog početka umetničkog stvaralaštva, Dali je bio inspirisan i gotovo opsednut delima Sigmunda Frojda, oca psihoanalize. Fasciniran Frojdovim teorijama nesvesnog uma, počeo je da ih ugrađuje u svoja dela, odbacujući racionalno i kanališući nesvesno kako bi otključao moć mašte. U svom radu koristio je široku simboliku, a motivi koji se ponavljaju na njegovim slikama uključuju slonove sa krhkim nogama u bestežinskom stanju, mrave za koje se smatra da su njegov simbol propadanja i smrti, i satove koji se tope za koje se smatra da predstavljaju simbole nelinearne ljudske percepcije vremena.

„Bez Gale božanski Dali bi bio lud“

Ljubav između Dalija i Gale bila je u najmanju ruku neobična. Upoznali su se kada je tada već poznati slikar imao 25, a ona 35 godina na njegovom porodičnom imanju. Gala je došla sa tadašnjim suprugom i Dalijevim prijateljem – pesnikom Polom Elijarom. Iako joj je Dali u početku bio odbojan, Gala odlučuje da ostane sa njim ne samo tada, već do kraja života.

Misterije, priče o Galinim brojnim ljubavnicima, Dalijevoj impotenciji i homoseksualnosti, maničnom strahu od kastracije i ludim orgijama koje je redovno organizovao, obeležili su vezu koja je uprkos svemu, trajala do Galine smrti 1982. Muzi i ženi koja ga je inspirisala slikar je 1968. kupio velelepni zamak u kome je Gala boravila poslednjih godina, ali ju je on mogao posetiti samo na njen poziv i odobrenje. Znatno udaljavanje i redovne burne svađe obeležile su poslednje godine, ali uprkos tome, Dali je veoma teško podneo njenu smrt.

Čista, vertikalna, mistična i gotička ljubav prema novcu

Mnogi smatraju da sve što je Dali naslikao posle 1939. godine predstavlja smeće i puko ponavljanje prethodnih genijalnih motiva i slika. Iako je umetnik i nakon tog perioda dosta stvarao, njegova opsednutost novcem, slavom i entuzijastični odnos sa pop kulturom bio je sve primetniji.

Kreirao je nakit, odeću i nameštaj, sradio sa ljudima kao što su Walt Disney i Alfred Hitchcock, a njegova saradnja sa Elsom Schiaparelli promenila je tok umetnosti i mode u 20. veku. Slikao je i garniture za balete i predstave, pisao fikciju, dizajnirao izloge prodavnica, glumio u reklamama i imao šokantna pojavljivanja u kvizovima i emisijama.

Nuklearni misticizam, divlja mačka i mravojed

Drugi svetski rat promenio je Dalijeve ideje o slikarstvu. Umesto nadrealističkim motivima, slikar je sada bio opsednut cepanjem atoma i Nobelovcem Werner Karl Heisenberg-om. U tom periodu, 1951. naslikao je čuvenu sliku Raphaelesque Head Exploding, a svoj novi stil nazvao je nuklearnim misticizmom.

Još jedna Dalijeva opsesija bili su neobični ljubimci – ocelot, odnosno divlja mačka Babou i mravojed kojeg je često šetao na povocu. Babou koja je podsećala na leoparda skoro svuda ga je pratila. Jedna od najzanimljivijih anegdota o Daliju i njegovoj divljoj mački, jeste kada ju je slikar doveo u restoran na Menhetnu i privezao za svoj sto, što je izazvalo veliku uzbunu. Da bi ublažio strah jedne gospođe, Dali joj je rekao da Babou nije ništa drugo do normalna mačka koju je „prefarbao u op art dizajnu“.

Iako je život Salvadora Dalija bio ispunjen kontroverzama, neobičnim činjenicama i šokantnim postupcima, njegov doprinos svetu umetnosti je neosporan. Dalijevo nasleđe se oseća do danas, a njegova remek-dela kao što su The Persistence of Memory, Swans Reflecting Elephants, Soft Construction with Boiled Beans i mnoga druga, nastaviće da inspirišu i izazivaju generacije koje dolaze.

Foto: Promo

POVEZANE VESTI