Haute couture – lekcije o inovaciji i umetnosti koje nas vode u budućnost mode

Tekst: Milena Veselinović

Jedno je moda, a nešto sasvim drugo haute couture – kraljevska disciplina dizajna, umetnički izraz koji nadilazi komercijalne trendove i sezonske hitove.

To nije odeća za svaki dan (osim ako ste baš ljubitelj nesvakidašnjeg), već manifest ljudske veštine, kreativnosti i luksuza u najčistijem obliku.

Kada se zavese podignu na Nedelji visoke mode u Parizu, ne gledamo samo u tkanine i krojeve, nego smo svedoci i istorije, budućnosti i granica koje se brišu i preispituju. Nedavno održana Haute Couture Spring/Summer 2025 donela je spektakl inovacija i majstorstva, podsetivši nas da je visoka moda još uvek bastion ručne izrade, arhitektonski preciznih krojeva i neiscrpne imaginacije.

Tradicija i moć transformacije

Chanel, Valentino, Jean Paul Gaultier, Armani Prive – svaki od ovih velikana ponudio je svoju viziju umetnosti koja nije podložna pritiscima tržišta. Šta nam govori ova sezona? Kakve lekcije možemo izvući iz ovog umetničkog lavirinta?

Termin haute couture (visoka moda), ne označava samo vanvremenske kreacije prestižnih modnih kuća, nego i zakonom zaštićeni status u Francuskoj. Njime upravlja Fédération de la Haute Couture et de la Mode, a da bi neki brend poneo ovu prestižnu titulu, mora da zadovolji stroge uslove: svaka kolekcija se izrađuje u ateljeu u Parizu, po meri klijenata, uz minimalno 20 zaposlenih i najmanje 50 unikatnih komada po sezoni. Ovo je svet izvan masovne proizvodnje. Haute couture je preživeo ratove, recesije, tehnološke revolucije – i nastavio da raste. U eri brze mode i digitalnih trendova, snaga ne leži u broju prodatih komada, već u tim idejama koje oblikuju celokupnu industriju. Sve što nosimo danas – od silueta do materijala, bilo je nekad deo visoke mode.

Ključni momenti iz Pariza za sezonu 2025

Chanel – 110 godina besprekornih krojeva: oni su otišli korak dalje, kako scenografijom, tako i kolekcijom. Grand Palais je pretvoren u arhitektonsku poemu u obliku dvostrukog C, simbola koji je sinonim za večnost stila i inovacije. Svaka silueta bila je sinteza prošlosti i budućnosti, održavajući Chanel na pijedestalu visoke mode.

Jean Paul Gaultier by Ludovic de Saint Sernin – brodolom kao umetnost: Gaultierova tradicija saradnje sa gostujućim dizajnerima ove godine je dobila drugačiji oblik. Le Naufrage je spoj ranjivosti i senzualnosti, fluidnih materija i prozirnih tekstura koje evociraju odevanje kao čin preživljavanja i umetnosti istovremeno.

Valentino i Alessandro Michele – moda kao beskonačna inspiracija: dizajner koji je do nedavno oblikovao estetiku Guccija, sada je ušao u Valentino svet sa kolekcijom zasnovanom na filozofiji lista – kako bi sažeo beskrajnu raskoš visoke mode u okvir koji se može dokučiti. 48 modela bili su omaž umetnosti ručne izrade, sa naglaskom na romantičnu dekadenciju.

Giorgio Armani Privé – 20 godina svetlosti i luksuza: ovaj jubilej proslavljen je kolekcijom Lumières – igrom svetla i teksture, gde su kristali, perle i reflektujuće tkanine oživeli modnu poeziju Armanijeve estetike.

Ko nosi haute couture?

Budući da nije tržišna potreba, nego modni manifest, klijentela koja ga oblači jesu ekscentrični kolekcionari, slavne ličnosti, kraljevske porodice i modna elita, iako njegova vrednost seže daleko izvan ove uske grupe. Haute couture posmatrajte kao laboratoriju inovacija – od nje kreću eksperimenti sa tkaninama, tehnikama i formama, koji kasnije oblikuju modni svet. Niko nije u obavezi da poseduje haute couture komade, ali svako ko voli modu trebalo bi da razume njen značaj. Haute couture nije relikt prošlosti, već mapa budućnosti mode.

POVEZANE VESTI