Ako bismo za trenutak isključili logotipe i etikete, i oslonili se samo na krojeve, konstrukcije i vizionarske ideje, pitanje je – da li bismo prepoznali koje modne kuće stoje iza njih?
Odgovor je jednostavan. One najuticajnije, koje su menjale način na koji se oblačimo, oblikovale modu i definisale revolucije na pisti – nosile su prepoznatljiv pečat žena koje su ih osnovale. Bile su buntovnice i inovatorke, i pomerale su granice kada im moda kao industrija nije ostavljala dovoljno prostora da u njoj budu liderke.

Jeanne Lanvin – od majčinske ljubavi do modnog carstva
Svoju modnu kuću, Jeanne je osnovala 1889. ne planirajući da stvori imperiju, već jednostavno kreirajući odeću za svoju ćerku. Njeni nežni, sofisticirani krojevi ubrzo su osvojili pažnju bogatih Parižanki. Lanvin je postala treća najstarija evropska modna kuća koja i danas opstaje – dokaz da su emocija i vizija uvek u srcu mode.
Coco Chanel – oslobađanje žene iz stega mode
Njeno ime je u ovoj priči možda i najznačajnije. Dok su se žene početkom 20. veka gušile u steznicima i slojevima tkanine, Gabrielle Chanel je predložila nešto revolucionarno – slobodu pokreta. Vizija koju je imala iznedrila je komade poput male crne haljine, i odela od tvida, koji su postali sinonimi za elegantičnu praktičnost. Modna kuća osnovana je 1909. godine, i od tada ne prestaje da diktira modne kodove.


Elsa Schiaparelli – spoj mode i umetnosti
U isto vreme kada je Chanel oblikovala klasični luksuz, Elsa Schiaparelli je u Parizu osnivanjem svoje kuće 1927. unela nadrealizam u modu. Inspirisana umetnicima poput Dalija, stvarala je ekstravagantne komade sa neonskim bojama, a njen zaštitni znak postala je nijansa ’’shocking pink’’. Danas, modna kuća sa njenim imenom nastavlja ovu avangardnu estetiku i pomera granice.
Vivienne Westwood
Simbol otpora i slobode izraza – ova modna priča počinje u Londonu gde je ’70-ih godina, kroz dizajn odeće za Sex Pistols, Vivienne pomogla da se izgradi cela punk moda. Korseti, tartan suknje, provokativni slogani na majicama postali su vizuelna manifestacija bunta. Čak i u svojim kasnijim kolekcijama, Westwood je nastavila da kombinuje klasičnu britansku tradiciju sa arhaičnim duhom.


Rei Kawakubo – anti-moda kao revolucija
Kada je 1969. godine u Japani, Rei osnovala Comme des Garçons, niko nije mogao da predvidi da će ova modna kuća postati simbol dekonstrukcije i anti-mode. Crni, asimetrični, markantni krojevi sa sirovim porubima izazvali su šok u Parizu 1981, ali su ubrzo uveli novi koncept u modu. Tako to obično i biva. Talentovana dizajnerka je pokazala da moda ne mora biti samo stvar estetike, već i intelektualni koncept namenjen onima koji žele da ga razumeju.
Chloé – prva definicija prêt-à-porter mode
Dok su haute couture kreacije dominirale modnim pistama, Gaby Aghion je 1952. osnovala modnu kuću Chloésa idejom da kreira prêt-à-porter koncept. Time je donela ženstvenost i lakoću u svakodnevni stil. Decenijama nakon, Chloé je postao sinonim za romantičnu, lepršavu i elegantnu modu, koju su usavršili dizajneri poput Karla Lagerfelda i Clare Waight Keller.


Jil Sander – minimalizam kao snaga
U vreme kada su modne piste bile preplavljene dekadencijom i kompleksnim detaljima, Jil Sander je 1968. u Nemačkoj osnovala brend koji je postao suprotnost svemu tome, i sinonim za minimalizam. Čisti krojevi, neutralne boje i izuzetno precizne linije, učinili su da se ženstvenost ne izražava kroz kitnjaste elemente koji odvlače pažnju, već kroz savršeno krojene siluete koje ne skreću pogled sa suštine. Njen brend i dalje neguje ovu filozofiju kroz sofisticirani i bezvremenski dizajn.