U mirisnom ringu: niche vs. dizajnerski parfemi

Tekst: Milena Veselinović

Postoji verovatnoća da ste se do sad susreli sa pojmom niche parfem, ali znate li šta on znači?

 Naime, dve su osnovne podele parfema dostupnih na tržištu. Dizajnerske parfeme, poput Chanel, Prada, Burberry, YSL, prodaju modni brendovi koji su specijalizovani za kreiranje odeće, obuće i aksesoara, dok su niche parfemi osmišljeni od strane kompanija čiji je primarni fokus parfemska industrija. Ova podela danas je mrvicu uzurpirana, budući da su kuće poput Dior i YSL lansirale ograničene serije pojedinih parfema čime blago zalaze na niche teritoriju.

Iskustvo pronalaska mirisne note koja nam odgovara može biti prava avantura. Vrsni poznavaoci često su u neiscrpnom traganju za unikatnim mirisom za koji nije čuo veliki broj ljudi, koji će ih izdvojiti i dati im notu autentičnosti. Svake godine širom sveta se potroši preko 30 milijardi dolara na parfeme. Nosimo ih u različitim prilikama, imamo letnje i zimske favorite, pa ne čudi činjenica da se tokom godina potrage i kupovina na našim policama pronađe čitava kolekcija različitih bočica.

Kratka istorija o Niche parfemima

Korene porekla niche mirisnih voda pronalazimo u Francuskoj, Firenci i Veneciji. Prve istorijske ličnosti koje su imali svoje mirise su bili kraljice Viktorija i Elizabeta I, Napoleon ali i porodica Mediči. Međutim, svoju ekspanziju doživljavaju od 2005. godine kada njihova prodaja raste za 60%. Svet je brzo postao zainteresovan da upozna do tad neistraženo carstvo individualnosti. Iza njih stoje parfimerske kuće sa bogatom tradicijom, kao i godinama iskustva i istraživanja. One sa strašću poštuju tradicionalne principe izrade proizvoda koji ih izdvajaju od mejnstrim parfema namenjenih masovnoj proizvodnji.

Po čemu se razlikuju komercijalni parfemi u odnosu na Niche parfeme?

  • Način izrade: Ključna je razlika u sastavu. Sirovine koje se koriste kod izrade niche parfema poput ambre, agar kore ili tamjana, su retke, dobijaju se posebnim metodama ekstrakcije i nalaze se među najskupljima na tržištu. Iz tih razloga uglavnom se ne mogu pronaći u dostupnim komercijalnim parfemima koji se tokom procesa proizvodnje oslanjaju na popularne sastojke kojima targetiraju širu publiku.
  • Niche toaletne vode uglavnom su uniseks, a u dodiru sa kožom miris se razvija na potpuno individualan način. Oni su simbol originalnosti i autentičnosti. Dve osobe mogu drugačije nositi isti parfem.
  • Niche mirisne vode proizvode se u manjim serijama, što u kombinaciji sa visokokvalitetnim sirovinama diktira znatno višu cenu na tržištu.
  • I dizajnerske i niche parfeme mogu osmisliti isti parfimeri, ali je razlika u tome što kod niche mirisa imaju veću kreativnu slobodu da pomere granice, pa čak i osmisle kontroverzne mirise koji se zasigurno neće pronaći u komercijalnim toaletnim vodama.

Nameće se pitanje: šta je bolje i kako odabrati?

Pojedini dizajnerski parfemi su tu da vas iskušaju da postanete obožavatelj brenda i upustite se u kupovinu drugih dizajnerskih komada. Mirisne komponente koje oni kombinuju su popularne drvenaste i mošusne note, vanila, cvetni ekstrakti ruže, irisa, tuberoze i citrusi. Nemojte biti iznenađeni ako mirišete na nešto što vam je već poznato. Izbor je na vama, a odabir parfema je stvar ličnog opredeljenja i ukusa. Ako kupujete luksuzne niche bočice, budite sigurni da novac izdvajate za malo umetničko delo, jer su u sam proizvod utkani stvaralačka sloboda, višegodišnje iskustvo, veština kao i emocije koje će pronaći put do vas.

Najpoznatije niche parfemske kuće

Ako ste novi u niche svetu, sigurno se pitate od čega da krenete. Niche parfemi se međusobno razlikuju, kako po ceni, tako i po načinu izrade i mirisnim grupama, a neke od najpopularnijih kuća su Amouage, Byredo, Escentric Molecules, Creed, The Different Company, Le Labo, Kilian, Roja Parfums, Tiziana Terenzi.

Foto: Promo

POVEZANE VESTI