Revolucionarna elegancija: kako je Azzedine Alaïa promenio lice mode

Tekst: Jovana Ristić

Kao strastveni istoričar mode i kolekcionar, Alaïa je svojim pristupom dizajnu i inovaciji, preoblikovao modnu industriju, postavivši temelje za ono što danas smatramo savremenim shvatanjem ženske lepote i snage.

U njegovom svetu moda nije samo odeća, već umetnost, istorija i kultura. Rođen u Tunisu, Alaïa je svoju karijeru započeo kao skulptor, što je duboko uticalo na njegov dizajnerski potpis. Umesto da prati tradicionalne modne cikluse i nedelje mode, on je birao da svoje kolekcije predstavlja kad poželi, često iznenađujući modne kritičare inovativnošću svojih kreacija. Čak je i sama Naomi Campbell izjavila da nijedna haljina ne može podariti takvu ženstvenost i sigurnost kakvu mogu Alaïa haljine. Upravo je Naomi bila jedna od njegovih najvećih muza i najdražih saradnica.

Od Diora do Maison Alaïa

Nakon diplomiranja, počeo je da radi kao pomoćnik krojača, a uskoro je počeo da oblači i privatne klijente neposredno pre preseljenja u Pariz 1957. kada se posvetio modnom dizajnu. Ubrzo se zaposlio kod Christiana Diora kao krojač, ali je posao napustio nakon par dana zbog rata u Alžiru. Zatim je počeo da rdai kod Guy Larochea, a onda i kod Thierry Muglera, dok nije otvorio svoj samostalni atelje krajem ’70-ih. Upravo je na tom mestu oblačio članove svetskog jet-seta, od Marie Helene de Rothschild do Louise de Vilmorin. Kreacije Balenciage i Madeleine Vionnet je rastavljao kako bi proučavao krojeve, a potom ih sam sastavljao. Svoju prvu ready-to-wear kolekciju iznedrio je 1980, da bi potom njegova karijera krenula vrtoglavo uzlaznom putanjom nakon što su ga Melka Tréanton iz Dépèche Mode i Nicole Crassat iz francuskog Elle podržali u svojim editorijalima, stavljajući akcenat na par crnih kožnih rukavica koje je i sam dizajner preferirao.

Vrhunski poznavalac ženske fizionomije

Inspirisale su ga legende drevnih Amazonki, pa je tako oblikovao i svoje kreacije oko ženskog tela, dizajnirajući ih da prate siluetu i da definišu i slave telo kao takvo, umesto da ga prekrivaju. Od najranijih dana svoje karijere, insistirao je na tome da sam izrađuje svoje uzorke i da lično nadgleda svaki proces izrade. Njegov rad karakterisalo je poznavanje materijala i tehnika šivenja, što je komade koje je osmišljao učinilo oku privlačnim i poželjnim. Bio je pionir body-con silueta, kreirajući uske haljine koje prate konture ženskog tela. Često su imale niske strukove i naglašavale obline, što je omogućavalo postizanje senzualnog, ali sofisticiranog izgleda. Drugi ključni element njegovih kreacija su bile fit and flare haljine, koje su bile uz telo do struka ili kukova, a zatim se širile u pun krug. Ovim je postizao dramatičan kontrast između uzanog gornjeg dela, i voluminoznog donjeg čime se isticala ženstvenost i nežnost. Bio je majstor u radu sa kožom, a koristio je laser-cut tehnike u stvaranju uzoraka koje su odlikovali preciznost ali i mekoća i fluidnost. Njegovi dizajni su uključivali strukturalne detalje poput štepova, preklapanja, umetaka koji nisu samo dodavali dimenziju već i poboljšavali funkcionalnost samog odevnog komada. Nakon što je preminuo 2017. na funkciju kreativnog direktora došao je belgijski kreator sa impresivnim CV-jem, Pieter Mulier, a iako je ono što je Azzedine pravio bilo teško replicirati, Mulierova prva kolekcija oslikala je uspešno elemente koje je Alaïa postavio kao standard.

Upravo je Alaïa osmislio koncept supermodela

Da, dobro ste pročitali. Na njegovim intimnim revijama, koje su više podsećale na okupljanje odabranog kruga modnih poznavalaca, rođen je koncept supermodela, gde su manekenke poput Stephanie Seymour, Veronice Webb, Cindy Crawford, Claudie Schiffer, Cristy Turlington i Naomi transformisale ideju ženske lepote pred očima javnosti. Njegova odeća dala je moć i prisustvo ovim ličnostima, što je u mnogome doprinelo popularnosti brenda, ali i celokupnoj modnoj industriji.

Neumorni kolekcionar, čiji doprinos modi i očuvanju modne istorije je nemerljiv – on je modu shvatao ozbiljno i sa ogromnom dozom poštovanja koje se retko viđa. Njegovo nasleđe se ne ogleda samo u odeći koju je kreirao, već i načinu na koji je doveo modu u popularnu kulturu. Uostalom, ko može zaboraviti scenu iz filma ’’Clueless’’ kada glumica Alicia Silverstone objašnjava šokirano ’’Ali ovo je Alaïa’’?

Foto: Promo

POVEZANE VESTI