Razgovor sa Ernom Saljević: Moda, revolucija i glas koji se nadaleko čuje

Tekst: Milena Veselinović

Njeno ime nije Diva, ali kao Divu sa Instagrama je znamo, međutim, ona je znatno više od modne i lifestyle influenserke o kojoj bruji region.

I bez ere društvenih mreža, sigurni smo da bi se izborila da se za njeno ime čuje. Uticajna žena, preduzetnica, komunikološkinja po profesiji, tvoriteljka snažnih krilatica ’’Dobro jutro, mila’’ i ’’Žena je ženi drug’’, ona je i autorka slušanog podkasta, dizajnerka i promoterka slow fashion koncepta. Pratimo je jer je modna inspiracija, dete mora azurno plavih očiju, kreativac nezadržive inovativne energije – ona je Erna Saljević. U intervju za 11:11 otkrivamo puteve kojima se kreće u potrazi za svežim idejama, saznajemo šta je motiviše, i da li ćemo uskoro imati prilike da gledamo novu kolekciju njenog brenda Anre by Erna.

Estetika koju neguješ na Instagramu se čini kao da te oslikava 1/1. Na koji način uspevaš da pronađeš balans i doziraš pratiocima svoj privatni i poslovni život? Kakvi sadržaji te pokreću i inspirišu?

Zaista jeste ja 1/1. Dugo sam u digitalnim morima i shvatam da jedino kada si istinski svoj izbjegneš sav taj haos socijalnih mreža i bumerang efekat, koji te u protivnom – ako se dodvoravaš drugima, koji isto tako ne znaju šta žele ni od sebe, a još manje tebe kao stvaraoca sadržaja – zarobe – i uzmu dušu. Mnogo puta sam ponovila, kada nekoga pratite na društvenim mrežama, ako je aktivan tamo, čini vam se kao da ga znate u dušu, ali je istina da se i najaktivnija i najotvorenija osoba daje samo u jednom manjem postotku, da sračunamo plastičnim primjerom: recimo na Instagramu, algoritam ti dozvoljava dnevno upload 100 storija od 15 sec (ili 60sec), tu najviše pričamo neposrednih stvari – ako se ide do maksimuma (što rijetko ko nakuca, ja ponekad na putovanjima u želji da pratiocima dočaram sve novo što i sama vidim/doživljavam) vi imate uvid u nečiji život ukupno 25 do 100 minuta, od cca 12 budnih sati. Dakle, vrlo je lako zbuniti se pa pomisliti da znamo sve o svima koje tamo pratimo, ali nije to tako i trebamo biti oprezni kad u komentarima krenemo drugima da sudimo na osnovu nekog postupka. Uvijek me inspirišu ljudi koji su radni, vrijedni, koji rade konkretne stvari, koji ono što kažu i urade, oni čiji mi sadržaj pomaže da popravim bilo koji segment sebe same i svog života. Kreativci profesionalci – kratko rečeno. Danas je puno kreativaca, ali malo profesionalca među njima, po radnom i ličnom karakteru.

Kako bi sebe opisala u 5 reči? Ko je Diva is back iza scene, kada se ugasi Instagram kamera?

Moja astrološkinja je to najbolje objasnila u dvije: biće brige (osmeh), a osim što u meni uvijek titra neka doza brige, za mene, druge, svijet oko nas, dodala bih i biće emocije: jer sam prepuna neke emocije koja me često čini pihtijastom i neotpornom na spoljašnje udarce, ali isto tako otvorenom da sagledam svijet oko sebe na mnogo širi način nego mnogi oko mene. Kada se ugasi instagram kamera ista sam kao i kada je upaljena, osoba koja pokušava da živi po onim nekim propagiranjima iza kojih stojim i u ime @divaisback. Samo jednostavno svaki dan pokušavam da budem bolja osoba od sebe juče, i da na tom istom putu/cilju povedem ljude koji me prate a sa kojima se podudara ista vizura života i svih njegovih vrijednosti.

Pokrenula si brend Anre, sa sestrom otvorila atelje u predivnom prostoru odmah ispred platoa sarajevskog Narodnog pozorišta. Sa kojim se izazovima suočavaš na putu ka izgradnji sopstvenog biznisa u današnje vreme instant informacija i prolaznih trendova?

Hvala ti na tome. Tako je, mnogo sam ponosna i na rođenje modnog brenda Anre, facelift sestrinog Freya u kojem sam u ulozi kreativnog i poslovnog stratega i našeg Concept atelje hub-a koji sjedinjuje sve te kreativne vizije koje imamo porodično. Izazovi su standardni u svijetu samostalnog poduzetništva: kojeg šefa ćeš prvo da ščepaš za šiju: sebe ili…sebe (smeh) Šalu na stranu, na prvom mjestu ta ozbiljnost ideje da si sada sam svoj „gazda“, da sebe i guraš i podržavaš, i testiraš živce, i izdržljivost, i snagu ideja, i volju, i želju, ali i to – imaš li uopšte znanja i vještine za sve što moraš da uradiš kako bi rastao/napredovao, ili možeš li stvoriti uslove da nekoga zaposliš tu gdje si slab. Onda naravno nerazvijenost tržišta u mnogim segmentima, dosta stvari gdje si pionir pa probijaš led, pa onda nezahvalnost rada sa našim lokalnim proizvođačima koji često sebi postavljaju granice koje sami ne žele da preskoče, dotrajalost i zastarjelost mašinskog parka (u smislu mašina za proizvodnju) Krilatica mi je: nije lako, ali nije ni nemoguće. Samo ne želim da čujem ili stojim iza onoga – ne može. Želim da negaciju svojim radom i primjerom prebacujem u MOŽE.

Influens kojim se baviš hrabra je i potentna kategorija koju koristiš mudro i za mnoge kompleksnije stvari od mode i beauty industrije. Aktivistkinja si, borac za prava, ne bojiš se da istupiš i iskažeš stav. Kao takva, velika si inspiracija i odvažna predvodnica novog talasa nadasve neustrašivih žena. Koji savet bi dala svima koji još nisu pronašli u sebi tu nit smelosti i odlučnosti da naprave promenu?

Moja mama bi sada na ovo rekla: Erna, ne ispravljaj krive Drine (smeh) – ja uvijek dodajem da ih više ne ispravljam (a jesam nekoć) već da pokušavam da ih očistim koliko mogu, tako da motivišem i sebe i ljude oko sebe na isto. Vjerujem da smo karakterno već predodređeni da li ćemo voditi neke bitke, podržati nekoga ko krene prvi, ili ostati posmatrati sa strane. Čitam ovih dana da je naš karakter u dobroj mjeri predodređen genima, zato – ako  u nama ne čuči revolucionar, individualista, ili neko ko će eventualno željeti da stane uz nekog, onda se smjestimo udobno u koži konformiste. Oni su počesto u većem miru sa svijetom oko sebe. Onim u sebi – dalo bi se polemisati. 

Važiš za ikonu stila, a ženstvenost kojom zračiš motiviše nas da u sebi pronađemo našu divu. Kojih je to 5 neizostavnih komada koji bi se trebalo pronaći u svakom ženskom garderoberu? Kako bi izgledala tvoja idealna capsule kolekcija?

Izvikana klasika – ali rijetko je ko od nas zaista ima lijepo složenu u svom ormaru: savršeno iskrojen blejzer, dobar par džinsa u kojem se osjećamo božanstveno, kroj slip haljine koji laska našem tijelu, dobar džemper od vune/kašmira, famozna t-shirt sa dobrom rebel porukom; evergreen kožna jakna/trench mantil.

Koji modni brend te inspiriše i čiju estetiku prepoznaješ kao blisku sebi?

Mnogo volim brend koji je krenuo kao skandinavski start up pa prerastao u kultni globalni brend – Ganni; volim i estetiku i sve poslovne poteze The Frankie Shop brenda, potom i legendarnog Jacquemusa – svi me jako inspirišu svojim poslovnim modelima. Od onih koji broje decenije postojanja – volim Loewe i njihovu aktuelnu estetiku i brend priču, Dior mi je velika inspiracija posebno sa svojim počecima, neodoljiva artistična Elsa Schiaparelli. Divim se mnogima, baš jako i od svih crpim neku inspiraciju svakodnevno.

Da li možemo očekivati novi komad u Anre kolekciji za predstojeći period? Gde vidiš brend za 5 godina?

Naravno, stiže nam kompletna nova kolekcija Anre i Freya brendova. Anre nam donosi malenu romantiku kroz klasične siluete, a Freya će se poigrati pastelima u kožnim asesoarima i pleteninom – lansiramo kroz 20ak dana sve. Za 5 godina? U vrijednim optimističnim očima jakih žena poduzetnica koje će biti dio velikog i složnog tima, i onih koje nas kupovinom već sve te godine podržavaju.

Posao kojim se baviš je zahtevan na mnogo načina, i imaš prilike da testiraš brojne nove proizvode na tržištu. Koje su osnovne vrednosti koje brend mora posedovati da bi bio odgovarajući match za tvoj senzibilitet? 

Da mi se dopadne, meni lično, ne u tom trenutku meni kao marketaru kojeg vozi momenat želje da unaprijedi prodaju nekog brenda i predstavljanje publici, već meni kao ženi: dok se zamišljam kako mi taj neki proizvod/usluga poboljšava kvalitet svakodnevnog života – a onda to pokažem ljudima. Mislim da u tom filteru leži moja relevantnost koju mi ljudi svakodnevno potvrđuju. Isto mi je u saradnjama, u druženjima, u ljubavima. Mora da mi „nalegne“ lijepo na želudac i da odmah vidim zajedničke vrijednosti. Onda ljubav samo raste.

Podeli sa nama svoju skincare rutinu. Koji su proizvodi neizostavni na tvojoj polici u kupatilu?

Imam mnogo dobar tim kozmetičara/specijalista za njegu lica sa kojima skupa pravim planove održavanja i unaprijeđenja moje kože. Za duže – čekirajte moj insta nalog tamo sve pričam nadugo naširoko (osmeh), a ukratko: nisam nikad bez dobrog hidratantnog tonera i dobre baze za zaštitu i održavanje dobre kožne barijere, uz neizostavan SPF.

Često putuješ i pratiocima na autentičan način prenosiš duh grada u kojem boraviš, zanima nas koje su destinacije na tebe ostavile najjači utisak do sada?

Jako mi se dopao Vijetnam, jedna od onih egzotičnih zemalja koje vam ne padnu prve na pamet, a imaju sve što nude Maldivi, Bali, Meksiko, i to na neki raw veličanstven način. Volim Veneciju, jednostavno je volim, sav taj venecijanski šmek, gondole, neku medeno ljepljivu erotičnost u vazduhu, volim i klišejski – Pariz, ali onaj kada vas provede lokalac, kao što je mene pa sam ga doživjela i potpuno nekomercijalnog. Amsterdam volim mnogo, ta njihova arhitektura mi je predivna. Na bucket listi mi je Japan, ali opet uz obilazak s nekim lokalcima, da mu osjetim dušu, jer mislim da ću se oduševiti, a sada najsvježije – Kopenhagen, idem mu u aprilu i radujem se kao malo kad nekom gradu (osmeh) Prenesem sve utiske!

Šta je za tebe individualizam nad konformizmom?

Borba onog nekog intelekta sa prosječnošću prihvatanja i mirenja sa stanjem u svemu takvim kakvo jeste. Konformisti se prilagođavaju svijetu, individualisti prilagođavaju svijet sebi. Konformizam može u jednu ruku biti isplativ, ako ćemo u poslu: standardizovan, prilagodiš se većini, utopiš se u sistem koji u našim regijama već vlada, ne talasaš previše, čak nikako, mašina preuzme većinski dio, imaš svega koliko ti dozvole, ali onda negdje tu prodaš dušu vragu, a svi znamo da to nikada ne bude besplatno. Individualizam je neka vječna borba sa tim istim vragom, ali barem znaš na kojoj si strani. Konformizam je „ne može“, a ja smatram da je individualizam, kojem, smatram da, i sama pripadam „hajde da probamo, pa šta bude“.

Foto: Instagram @divaisback

POVEZANE VESTI