Provokativne modne kampanje koje su pomerile granice

Tekst: Jovana Ristić

Modni svet oduvek je bio kreativno platno za iskazivanje umetničkih sloboda, preispitivanje normi i plasiranje kontroverzi koje postaju deo svadnevice.

U želji da privuku pažnju i ostave trajniji utisak, brendovi koriste moć provokacije, izazivajući ponekad oduševljenje, a najčešće oštre kritike.

Predstavljamo neke od najpoznatijih modnih kampanja koje su izazvale buru i promenile pravila igre.

Calvin Klein, 1980. – ’’Šta stoji između mene i mojih Calvin’s?’’

Brooke Shields, tada petnaestogodišnjakinja, i već uveliko model, postala je zaštitno lice Calvin Klein kampanje za uske farmerke. Rečenica koju izgovara u reklami izazvala je burne reakcije širom sveta. Reklama je bila zabranjena na američkim TV mrežama CBS i ABC, ali je istovremeno postala sinonim za provokaciju i seksepil u modnom oglašavanju.

YSL, 2000. – Sophie Dahl i parfem koji je izazvao hiljadu pritužbi

Yves Saint Laurent otišao je korak dalje reklamom za Opium, u kojoj se gotovo naga Sophie Dahl provokativno smešta u kadar. Lavina kritika je usledila, preko 500 bilborda je moralo biti skinuto, a stiglo je i stotine žalbi, što je ovu kampanju svrstalo u red jedne od najkontroverznijih u istoriji.

Gucci, 2001. – luksuz i seksepil

Tom Ford je transformisao Gucci u simbol provokativne sofisticiranosti. Njegova kampanja iz 2001. godine u kojoj je muškarac pokazivao logo na kaišu, izazvala je veliku pažnju. Ova reklama je dokazala da je minimalizam u izrazu ponekad najmoćniji alat za prenošenje poruke.

Gucci, 2003. – provokacija sa porukom

Još jedna kontroverzna kampanja Gucci, takođe pod Fordovim vođstvom, izazvala je šok. Kampanju je fotografisao Mario Testino,  a stilistkinja je bila Carine Roitfeld. Model Carmen Kass nosila je Gucci logo na svojoj intimnoj zoni, što je izazvalo oštre osude u Ujedinjenom Kraljevstvu i zabranu prikazivanja reklame.

Sisley, 2003. – želja i divlji nagoni

Kampanja brenda Sisley iz 2003. sa fotografijom žene koja posmatra razjarenog bika, simbolizovala je žudnju i animalističke nagone. Iako je reklamna kampanja privukla pažnju, izazvala je i brojna negodovanja zbog direktne simbolike i seksualne konotacije.

Tom Ford, 2007. – seksualnost u boci parfema

Poznati modni kreator, inovator i genije, udružio se sa fotografom Terry Richardson-om. Fotografija ženske ruke na parfemskoj bočici postavljena na vrlo sugestivan način, izazvala je burne rasprave o granicama dozvoljenog u reklamiranju.

Bulgari, 2011. – holivudski glamur u sukobu sa tradicijom

Julianne Moore je 2011. postala zaštitno lice Bulgari kampanje koja je u Veneciji proglašena neprikladnom. Fotografija dva lavića i torbom preko golog tela smatrana je previše izazovnom za istorijski kontekst Trga svetog Marka, što je rezultiralo njenim povlačenjem.

Foto: Promo

POVEZANE VESTI