Da dizajn može biti revolucionaran, a nakit glas savremene žene, dokazala je Elsa Peretti, čija životna priča zvuči kao scenario za film koji nismo znali da nam nedostaje.
Rođena je u Firenci 1940. godine, a odrastala je u luksuznoj palati, da bi potom donela odluku da ne želi da živi u zlatnom kavezu. Otisnula se sama, protiv očekivanja svoje porodice, u svet umetnosti i slobode, u potrazi za sobom. I pronašla je sebe – u linijama, oblicima, tišini nakita koji je svojom originalnom pojavom govorio glasno.


Od modne piste do trona dizajna
Pre nego što je kročila na teren dizajna aksesoara, Elsa Peretti je bila zvezda modnih pista. Sa telom poput skulpture, i stavom koji nije pristajao na kompromise, očarala je dizajnere poput Halstona, Miyakea i Charlesa Jamesa. No, moda je za nju bila tek početak. Kada je za jednu reviju dizajnirala srebrnu minijaturu vaze kao privezak, publika je burno reagovala, a Elsa je tada shvatila da je stvorila nešto istinski vredno. U vremenima kada je srebro smatrano drugorazrednim, Peretti je insistirala upravo na njemu. Nakit je pravila za žene koje same sebi kupuju poklone ne da bi blistale za nekog, već da bi izrazile svoju autentičnost. Sa ponosom je izjavljivala da dizajnira za samostalne žene. I tako je srebro zahvaljujući njoj, ponovo zasijalo među traženim aksesoarima.


Saradnja sa Tiffany & Co. – spoj koji je promenio sve
Godina je bila 1974. kada je Elsa ušla u kultnu kuću Tiffany & Co. zauvek izmenivši njen DNK. Umesto tradicionalnog nakita sa raskošnim draguljima, unela je u dizajn jednostavnost prirode inspirisanu okruženjem, kapljicama vode, biljkama, pa čak i rendgenskim snimcima svojih kostiju. Njene kolekcije Bone, Bean, Open Heart i Diamonds by the Yard postale su simboli elegancije nove ere – nakita koji ne sputava, već oslobađa. Kada je kreirala, radila je to tako da stvori taktilan nakit, organski i simboličan. Onaj koji se ne skida, i ne traži posebnu priliku da se nosi. Bila je Halstonova muza, Warholova prijateljica i dizajnerka koja je osvajala svojom neposrednošću. Kada su žene počele da kupuju njene komade, nisu samo sebi dodavale trendi aksesoare, već su kupovale pravo da budu jake i nežne istovremeno. Tiffany nikada nije prodao više srebrnog nakita nego sa Peretti u timu, a danas 50 godina nakon, njeni dizajni i dalje čine oko 10% od ukupne prodaje.


Umetnica i filantrop – Elsa izvan svog ateljea
Elsa nije živela samo u svetlima izloga kroz nakit koji je dizajnirala. Dok su reflektori obasjavali njene kolekcije, ona je u tišini obnavljala selo Sant Marti Vell u Kataloniji, ulažući novac od kolaboracije sa Tiffany-jem u obnovu kuća, zgrada, ali i podršku lokalnim zanatlijama, kao i za zaštitu prirode. U tom radu i posvećenosti zajednici, našla je način da se oduži društvu za ono što je njoj pruženo tokom karijere. Bilo je to pravo duhovno utočište za Elsu. Osnovala je i fondaciju koja je podržavala projekte za zaštitu prava žena, očuvanje životinjskih prirodnih staništa, unapređenje obrazovanja, ali i očuvanje kulturne baštine.


Iza glamura, Elsa je bila žena čije je srce kucalo za pravdu, umetnost i planetu. Njena fondacija i danas čuva nasleđe koje je ostavila. Elsa Peretti je učinila svet bogatijim – ne samo za bezvremene oblike nakita koji i dalje sijaju u Tiffany-jevim vitrinama, već i kroz svoj rad, i posvećenost društvu. Ona je znala da umetnost nije dovoljna ako ne dodiruje živote drugih ljudi, a upravo je svojim bezrezervnim pristupom uspela da promeni živote mnogih.