Možda vam je poznat trenutak kada vam srce brže zaigra pred objektivom, i kada osetite da moda nije samo industrija, već umetnost. Ako ste ikada iskusili tu emociju, dugujete je, makar delimično, Polly Mellen.
Kao urednica, stilistkinja, mentor i neumorna vizionarka, Polly je oblikovala modnu scenu, ali je i osvetlila reflektorima vlastite strasti. Bila je žena koja je znala da moda ne trpi osrednjost. Svojim timovima je govorila ’’Ne nije odgovor.’’ Jer za Polly granice nisu postojale.


Od crvenih pertli do naslovnih strana – kako je sve počelo
Rođena je 1924. u West Hartfordu, u porodici koju je opisivala kao neizmerno šik. Rano je shvatila da želi da stvara, a ne da se uklapa. Školovanje u elitnoj Miss Porter’s School samo je učvrstilo njen buntovni modni senzibilitet – nosila je džempere unazad i vezivala pertle crvenim trakama, jer izgledati kao ostali bilo joj je dosadno.
Mentorka velikih – Diana Vreeland i modni krug koji se ne zaboravlja
Nakon što je tokom Drugog svetskog rata radila kao bolničarka, jedno je vreme bila prodavačica, da bi potom ušla u svet modne uredničke elite zahvaljujući Sally Kirkland i čuvenoj Diani Vreeland koja će joj biti mentorka, zaštitnica i uzor. Prvo u Harper’s Bazaar-u, zatim u Vogue-u, gde je 1967. započela epohu nezaboravnih modnih priča koje su obeležile jednu eru.


Najskuplji editorijal svih vremena, kada je moda bila epska avantura
Epski editorijal sa Veruschkom i Richardom Avedonom, sniman pet nedelja u Japanu, ostao je do danas najskuplji modni editorijal u istoriji. A to je tek bio početak. Twiggy sa nacrtanim cvetom na oku, zatim Nastassja Kinski naga sa zmijom, Deborah Tuberville u kupalištu koje izgleda kao scena iz filma, svaka priča sa Polly bila je više od slike – bila je drugačiji narativ i inovativni koncept.
Allure, nova era i neustrašiva energija
Mellen nije bila poznata po svom tihom karakteru – ona je plakala na revijama, aplaudirala iz srca, tražila tišinu dok radi. Sarađivala je sa nekim od najvećih fotografskih imena, Avedon, Newton, Irving Penn, ali ona je bila ta koja je pokretala ideje – umetnost je, prema njenom viđenju, morala imati rezonancu. Kao kreativna direktorka Allure magazina od 1991. do 1999. donela je neustrašivu energiju i pomogla u pozicioniranju novog glasa u industriji. Bila je zahtevna, neumoljiva, znatiželjna – prva bi stigla na reviju mladog dizajnera u nekoj zabačenoj hali, ako bi osetila potencijal u njemu. Njeno prisustvo je bilo potvrda vrednosti – ako je Polly zaplakala, znali ste da ste uspeli.


I sama modna ikona – u kampanjama, dokumentarcima i sećanjima
Mellen je i sama postala modna ikona – pojavila se u brojnim kampanjama, Michael Kors, Gap, bila zvezda dokumentaraca, i inspiracija generacijama modnih urednika. Dobitnica je nagrade za životno delo CFDA-a, iako je sa svojih 68 godina smatrala da je suviše mlada za takvo priznanje. Ipak, njen najveći doprinos nije bio merljiv u nagradama. On se ogleda u svakom editorijalu koji vas je ostavio bez daha, svakom kadru koji ste želeli da upamtite zauvek, u svakom trenutku u kojem ste osetili da moda ima dušu.
Polly Mellen nas je napustila u svojoj stotoj godini, ali njeno nasleđe nastavlja da inspiriše – bila je poslednja dama jednog uredničkog sveta, čije konture i dalje pratimo sa jasnom porukom: gledaj napred, ne budi nostalgičan, stvaraj. Dok listamo stranice koje je ispisala, podsećamo se da je moda u svojim najuzbudljivijim trenucima, uvek bila umetnost u pokretu, a Polly jedna od njenih najsvetlijih muza.