Milena Pavlović Barili – umetnica koja je postavila vizuelne standarde kultnog Vogue-a

Tekst: Milena Veselinović

Slikarska revolucionarka, vizionarka predana stilu i strastima, svestrana spisateljica, potomak Karađorđevića i deo umetničke istorije kultnog Vogue magazina – Milena Pavlović Barili.

Njena priča nije samo pripovetka o boji i platnu, već o životu koji je živela istim žarom i živopisnošću poput svojih sanjivih portreta.

Rođena u Požarevcu 1909. godine, Milena je rasla pod okriljem umetničke strasti i aristokratskog nasleđa. Njen otac, Bruno Barili, bio je italijanski kompozitor, a majka Danica Pavlović srpska pijanistkinja. Ova kombinacija umetnosti i plemstva dala je Mileni pristup svetovima koji su bili nedostupni drugima.

Odrastanje u brojnim selidbama i pohvale Ivana Meštrovića

Od malih nogu vodila je uzbudljiv i dinamičan život. Nakon života na relaciji Srbija-Italija-Francuska, sa samo 9 godina vraća se u rodni Požarevac. Do tog trenutka iza sebe je već imala bogato iskustvo života u Nici, Krfu, Dubrovniku, Bergamu i Rimu koji su u mnogome oblikovali njen stvaralčki put. Likovni radovi koje je slikala bili su zapaženi još u ranom detinjstvu, a čak je i velikan arhitekture i vajarstva, Ivan Meštrović, bio oduševljen njenim talentom.

Život u boji i strastima

„Stil je produžetak duše, ono što nosimo je odraz onoga što jesmo“, govorila je.

Poznata po jedinstvenom, ekstravagantnom oblačenju, paralelno je razvijala svoj umetnički pravac, jednako intrigantan.

U jednom svom pismu,  napisala je: „Snovi su moje platno, a stvarnost je moj okvir.“

Bajkoviti prizori na slikama prikazivali su eterealne motive inspirisane njenim snovima i maštom, dok figure deluju da lebde između stvarnosti i magije. Slikala je portete, autoportrete, pejzaže, a paleta boja naginje ka pastelnim tonovima koji daju delima sanjivu atmosferu. Već posle prve samostalne izložbe u Parizu 1932. godine koja je bila prekretnica u njenoj umetničkoj afirmaciji, uspela je da se izbori za svoju poziciju u umetničkim krugovima, a slikama su bili očarani Andre Lhote, francuski slikar, Paul Valery kritičar i pesnik, kao i italijanski slikar Giorgio de Chirico.

Vanvremenski neobuzdani talenat

Nakon što je uspela da upiše akademiju u Minhenu, shvatila je da je ista sputava svojim  konvencionalnim formama, pa je napustila studije i odala se nomadskom načinu života. U Srbiji je neretko neopravdano  kritikovana da joj fali patriotizma u slikanju, a uprkos svom nespornom talentu i umeću, ne uspeva da nađe stalno zaposlenje. Usled toga napušta domovinu i odlazi u Italiju, Francusku, zatim Španiju, Pariz i London gde njena kreativnost dobija više prostora i priznanja, kroz mnogobrojne izložbe koje su prikazivale njena uspešna dela.

Pomeranje granica i inspiracija u modnom svetu – nova era Vogue magazina

1939. godine održava svoju samostalnu izložbu u galeriji Julien Levy Gallery u Njujorku nakon čega joj se otvaraju vrata saradnji sa prestižnim modnim magazinima. Privlačila ju je moda i često je pravila skice za haljine, pa tako njena saradnja sa kultnim časopisom Vogue nije bila slučajnost. Stvorila je niz predivnih ilustracija čime je izmenila vizuelne standarde časopisa i utrla put za mnoge umetnike koji su želeli da se okušaju u istom. Njeni radovi osvanuli su i na naslovnicama Harper’s Bazaar, Town and Country, Life, Red Book. Svoju sferu je potom proširila na komercijalni dizajn, radeći naslovne strane i dizajn odeće, parfema i kolonjskih voda, zatim crteže za kozmetičku kuću Revlon, skice za modne kreatore, kao i kostime za balet.

Kada ju je izmorila raskošna slikarska karijera, u potrazi za novom inspiracijom posvetila se pisanju i iznedrila 60 pesama na četiri svetska jezika. Njena poezija objavljivana je u magazinima a kroz pesme se prožimaju nostalgija, usamljenost i seta.

Povreda na jahanju, ostavlja je gotovo nepokretnom, nakon čega se njen život tragično i prerano gasi u 36. godini života.

Umetnost je večna igra svetlosti i senke, a život Milene Pavlović Barili osvetljavao je mnoge tamne kutke umetničke scene 20. veka. Kroz njena platna, svet je postajao bajka, a kroz njene reči, bajka je postajala stvarnost. Sa svakim potezom četkice, svakim napisanim stihom, Milena je tkala istoriju, ostavljajući nas sa delima koja prelaze granice vremena. Dok se modni trendovi menjaju, a časopisi dolaze i prolaze, Milenino stvaralaštvo ostaje nepromenjen kao večni svedok strasti, hrabrosti i neiscrpne kreativnosti. Njen trag u svetu umetnosti nije samo prolazna tačka na platnu istorije, već svetionik koji će voditi generacije umetnika ka neistraženim horizontima.

Foto: Promo

POVEZANE VESTI