Ko je bio Ettore Bugatti – otkrivamo drugačiji svet kroz oči legendarnog vizionara

Tekst: Jovana Ristić

Automobilska industrija koju poznajemo danas, ne bi bez njega bila ista – ime Bugatti ne znači samo prestiž, snagu i inovaciju, već i umetnost.

Ettore Arco Isidoro Bugatti, rođen 1881. u Milanu, stvorio je vozila koja su postavila nove standarde u industriji, ali je oduvek bio znatno više od inženjera. Bio je vizionar koji je estetiku spojio sa tehnikom. Prepun strasti prema brzini i savršenstvu koji su mu pomogli da stvori legendardna vozila koja su odražavala njegovu filozofiju da ’’Ništa nije prelepo, ništa nije preskupo.’’

Rani život i umetničko nasleđe

Rođen u umetničkoj porodici, Ettore je rastao okružen talentima koji su za ono vreme bili vrhunski kreativci ispred svog vremena. Njegov otac Carlo bio je uvaženi dizajner nameštaja i nakita, a mlađi brat Rembrandt postao je poznati skulptor. Tetka Luigia bila je supruga poznatog slikara Giovannija Segantinija, a deda sa očeve strane bio je skulptor i arhitekta. Unatoč tome, Ettore je umesto umetnosti, kako su njegovi očekivali, izabrao mehaniku. I mada nije imao formalno inženjersko obrazovanje, imao je talenat kao i ljubav prema brzim vozilima, koji su ga ubrzo uvrstili među najbolje.

Početak karijere i prva inovacija

Još u tinejdžerskim danima napravio je pomak kada je sa 16 godina osmislio svoje prvo trkačko vozilo, tricikl. Ovaj poduhvat bio je snažan početak njegovih ambicija, a ubrzo su ga primetili i veliki automobilski proizvođači. Prvo je radio za firmu De Dietrich, a zatim 1909. u Molsheimu osniva svoju vlastitu fabriku Automobiles E. Bugatti. Njegova je ideja bila jednostavna, ali revolucionarna – stvoriti vozila koja nisu samo brza, nego su i lepa, elegantna, prava umetnička dela.

Inovacije u automobilizmu i trkačke legende

Bugatti nije bio samo inženjer – bio je pre svega inovator, mada je njegovo ime ostalo sinonim za trkačke automobile, budući da je razvijao vozila koja su menjala tok istorije trka. Sigurno znate za čuveni model Type 35, koji je dominirao trkama početkom 20. veka. Bugatti je bio pionir u primeni tehničkih rešenja kao što su jači motori sa više cilindara. Oni su povećali efikasnost i snagu automobila, a takođe je osmislio bližu poziciju vozača za volanom što je omogućilo bolje manevrisanje i aerodinamičke performanse. Bio je i jako pragmatičan i ispred svog vremena, o čemu svedoči činjenica da su mnoge njegove inovacije ostale nezamenjene decenijama.

Bugatti Royale – najveći luksuz na točkovima

Jedan od najspektakularnijih projekata koji je uradio, bio je automobil za kraljevske porodice. Iako je bio preskup za mnoge, Bugatti je smatrao da vredi i da je dostojan samo najbogatijih. Royale je imao 12,7-litarski motor i mogao je da postigne brzinu od 180 km/h, što je za ono vreme bilo neviđeno. Koncept odnosa koji je imao sa kupcima bio je ekscentričan. Jednom vlasniku koji mu se žalio da teško startuje automobil u jutarnjim časovima, Ettore je navodno rekao: ’’Gospodine! Ako možete da priuštite Type 35, sigurno možete da priuštite i zagrejanu garažu!’’ Takođe, ostala je poznata i još jedna rečenica kojom se obratio kupcu koji se žalio na kočnice ’’Ja pravim svoje automobile da idu, a ne da staju.’’.

Kriza i pad – II svetski rat i gubitak kompanije

Sa ratnim godinama došli su brojni izazovi. Smrt sina Jeana prilikom testiranja vozila, i ekonomska kriza, naneli su Ettoreu velike udarce. Nakon što je pod nemačkom okupacijom prodao firmu, postaje predmet istrage zbog saradnje sa neprijateljem. Na kraju, nakon ratnih problema, preminuo je 1947. godine.

Iako je firma koju je osnovao prošla kroz brojne ruke, od italijanskog vlasništva do današnjeg Porschea i Rimaca čije je sedište u Hrvatskoj, duh Ettore Bugattija koji je utkao u svoju kompaniju nastavlja da traje. Pamtićemo ga kao kreativca i vizionara koji je promenio tok automobilske industrije, i uveo erupciju inovacija, čime je učinio da njegova napredna vozila inspirišu generacije mladih inženjera.

Foto: Pinterest Arhiva

POVEZANE VESTI