Istorija parfema – Kako je Chanel No5 postao ikoničan miris koji svi prepoznajemo

Tekst: Milena Veselinović

Kada je svet parfema bio ograničen na jednostavne esencije pojedinačnih cvetova, Gabrielle Chanel je poželela nešto kompleksnije što bi odražavalo složenost njenih kreacija.

Elegantni kostimi već su postavljali standarde, pa je odlučila da isti pečat ostavi i u parfemskoj industriji. Upravo tako je nastao Chanel No5, parfem koji je promenio pravila igre i definisao novu vrstu luksuza.

Nakon uspeha u modi, brojnih butika u Parizu, Deauvilleu i Biarritzu, Gabrielle je posedovala vilu na jugu Francuske, i uživala u vožnji svog plavog Rolls Roycea. Tu se njena ambicija nije završavala i tada donosi odluku da napravi drugačiji potez. Tokom letovanja na Azurnoj obali tokom 1920. preko svog ljubavnika Dimitri Pavlovicha upoznaje parfimera Ernest Beaux koji je živeo u blizini Grasa i imao iskustva u radu sa Ruskom kraljevskom porodicom. Odabravši parfimera sa impresivnim iskustvom na ruskom dvoru, Chanel je postavila izazov – stvoriti miris koji bi bio jednako inovativan i provokativan kao i njeni dizajni.

Kako je nastala Chanel petica?

Bilo je potrebno nekoliko meseci da dođe do uzoraka kojima je bio zadovoljan. Beaux je eksperimentisao sa aldehidima, tada sasvim novim sastojkom u svetu parfema, kada je stvorio miris koji je bio revolucionaran, a u isto vreme i tajanstven. Predstavio je 10 verzija parfema, koji su bili numerisani brojevima od 1 do 5, i od 20 do 24. Postoji glasina da je kompozicija koja je izabrana, zapravo bila plod greške, i da je Beauxov asistent dodao dozu aldehida koja nikada ranije nije bila iskorišćena u nekom parfemu. Sa više od 80 nota, uključujući jasmin, ružu, sandalovinu i vanilu, Chanel No5 je oslikao olfaktivni portret nove ere.

Simbol večne ženstvenosti

Parfem je dobio ime po petom uzorku koji je Gabrielle izabrala, broj koji je, kako se veruje, smatrala svojom srećnom cifrom. Lansiranje No5 poklopilo se sa njenom praksom predstavljanja kolekcija petog dana u mesecu, tradicijom koja se i danas održava. Tajna popularnosti parfema koja se proteže kroz decenije nije samo u jedinstvenoj kompoziciji, već i u sposobnosti da prenese duh svoje kreatorke: slobodan, hrabar i bezvremenski.

Večera za prijatelje i parfem za stolom

Inovativan pristup promociji Chanel No5 bio je jednako revolucionaran kao i sam parfem. Gabrielle je uspešno lansirala peticu koristeći se nekonvencionalnim metodama koje su privukle pažnju šire javnosti. Jedan od trenutaka koji se prepričava dogodio se u popularnom restoranu na Rivijeri gde je organizovala večeru za prijatelje i poznanike, tokom koje je odlučila da rasprši Chanel No5 oko stola, što je odmah privuklo pažnju svih prisutnih. Svaka dama koja je prošla pored stola zaustavljala se da pita za ime tog neodoljivog mirisa. Ovaj događaj ne samo da je potvrdio njenu intuiciju o uspehu No5, već je postavio temelje za svet modernog marketinga.

Chanel No5 je umetničko delo i simbol u kojem se prepliću priče o inovaciji, luksuzu i nezavisnosti. Svaka kap ovog eliksira nosi odjek Gabrielline revolucionarne vizije, ljubavi prema slojevitosti i eleganciji. Parfem je postao omiljeni izbor mnogih žena širom sveta, prepoznatljiv po svojoj autentičnoj kombinaciji mirisnih nota. On je ujedno aroma jedne istorijske epohe, stila i neupitne ženstvenosti.

Foto: Promo

POVEZANE VESTI