Istorija narandžaste kutije – ikona sa Hermès potpisom

Tekst: Danka Grubačić

Verovatno ni u jednoj modnoj kući pakovanje nije popularno jednako koliko i sam proizvod koji se u njemu nalazi kao što je to slučaj u Hermès-u.

Njihova narandžasta kutija prevazišla je svoju svrhu ambalaže i postala simbol luksuza i garancija prestiža za sve koji je poseduju.

Jedna od prvih stvari koja svima padne na pamet kada je reč o prestižnom francuskom brendu Hermès nesumnjivo je narandžasta kutija. I zaista, kada govorimo o prepoznatljivim elementima jedne modne kuće, pored logotipa, i kultnih proizvoda, boje igraju važnu ulogu u oblikovanju njenog imidža. A nijansa Hermès narandžaste, koju ovaj brend već decenijama koristi u svojim pakovanjima, toliko je jedinstvena da je ovenčana Oskarom za pakovanje 1994. godine.

Od boje nestašice do boje luksuza

Od 1837. kada je Thierri Hermès u Parizu otvorio svoju prvu radnju za proizvodnju predmeta od kože namenjene ljubiteljima konjičkog sporta, preko stvaranja prve muške konfekcije, pa sve do lansiranja kultne Birkin torbe (1984), Hermès je evoluirao u jedan od najprestižnijih svetskih modnih brendova koji vodi računa o svakom detalju. Jedan od njih odnosi se na pakovanja u kojima su pripadnici četvrte generacije zanatlija u ovoj porodici rešili da isporučuju svoje proizvode. Međutim, čuvena narandžasta kutija, koja danas asocira na pravo malo bogatstvo, nije bila njihov prvi izbor, već su je naslednici luksuznog brenda usvojili sasvim slučajno.

Prva Hermès pakovanja datiraju iz 1920-tih, kada se brend odlučio za boju svinjske kože, sa zlatastim ivicama i utisnutim nazivom brenda po sredini, da bi već sredinom 1930-ih prešli na kutije u senfžutoj boji uokvirene čokoladno smeđim linijama. Međutim, tokom Drugog svetskog rata nastala je nestašica kartona u gotovo svim bojama, a dobavljač sa kojim je Hermès sarađivao raspolagao je samo sa narandžastim komadima koje niko nije hteo da kupi. U želji da ne prekinu isporuku svojih proizvoda onom malom broju plemića koji su tada imali novca, Hermès je pristao da svoja pakovanja promeni u narandžasta. Kada se situacija na tržištu stabilizovala, početkom 1960-tih, Emile-Maurice Hermès, unuk osnivača Hermèsa, rešio je da ne menja ono što se dobro primilo među njihovom klijentelom, samo je na nove kutije dodao braon traku i logo u vidu konjske zaprege sa elegantnim konjušarom ispred nje. Ispostaviće se, ikoničnu dobitnu kombinaciju koja je do danas simbol luksuza.

Zaštitni znak na 188 načina

Nijansa Hermès narandžaste toliko je unikatna da u jedinom validnom svetskom institutu za boje Pantone, nema svog ekvivalenta. Zbog toga je 2005. brend podneo zahtev evropskom Zavodu za intelektualnu svojinu da ovu nijansu patentira kao svoj izum, što je odbijeno obrazloženjem da je narandžasta isuviše uobičajena boja da bi jedan brend stavi tapiju na nju.

Hermès box ostale su uskraćene za patent, ali ne i za spektar veličina. Kako je brend širio lepezu proizvoda, tako su se uvodile nove veličine pakovanja da bi do danas taj broj dostigao 188 različitih narandžastih kutija. Sve što ova kuća nudi, od luksuznih torbi, preko svilenih šalova i kravata, šešira, čizama, posuđa i nakita, dolazi u okruglim, pravougaonim i kvadratnim oblicima. Ono što je za sve njih specifično, i što takođe govori o posvećenosti brenda, jeste činjenica da je karton od koga se izrađuju dobijen od 100 odsto ekološki prihvatljivih materijala, sa štampom od biorazgradivog mastila na bazi vode.

Efekat dijamanata

Ako ste dobar poznavalac mode, onda vam verovatno nijedna boja ne ubrzava puls tako kao legendarna classic orange by Hermès. Ova boja je toliko snažno povezana sa luksuznim nasleđem brenda da su se pojedini psiholozi u 21. veku bavili njenim uticajem na psihu potrošača. Ono što su detektovali kao magnetski privlačno u ovoj boji jeste kombinacija moći, entuzijazma i strasti koja vibrira između vreline crvene i optimizma žute. Takođe, ova nijansa označava zaklon od tuge i razočaranja, greje srce radošću, priziva najlepši deo dana i asocira na izobilje. U nekim evropskim kulturama simbolizuje kraljevstvo, dok se na Istoku povezuje sa prosperitetom. A možda je najzanimljivije kako deluje na psihu savremene zapadne žene – poput dijamanata!

Dodir plave za VIP kolekcionare

Ako ste mislili da ne postoji prestižnija i otmenija ambalaža od Hermès orange box, onda niste videli Hermès kutije za specijalne porudžbine. Osmišljene su tako da dostojno prate retka izdanja kultnih modela koja su neverovatno ekskluzivna. One spolja apsolutno liče na classic orange, ali iznutra su sve samo ne klasične, jer su umesto tipično bele tkanine, obložene raskošnim tamnoplavim materijalom od riblje kosti sa zlatnim logotipom. Osim što ukazuje na to da u svom garderoberu imate nešto vredno amaneta za vašu unuku, jednom kada dođete u posed ovakve kutije, nijedna ambalaža vas više ne može impresionirati.

Foto: Promo

POVEZANE VESTI