Fashion week throwback – trenuci koji su oblikovali modnu industriju

Tekst: Jovana Ristić

Još kada je Eleanor Lambert, direktorka Njujorškog modnog instituta, 1943. kreirala događaj poznat kao ’’Press Week’’, videlo se da će to okupljanje pomeriti granice, i uneti nešto potpuno revolucionarno u svet mode.

Cilj je bio skretanje pažnje sa francuske mode za vreme Drugog svetskog rata, i prikazivanje američkih dizajnera u najboljem svetlu. Ovaj koncept se pokazao uspešnim – američki brendovi počeli su da dobijaju sve više prostora u prestižnim modnim časopisima poput Vogue-a.

Tokom godina, Nedelja mode u Njujorku je postala mesto prikaza novih talenata, ikoničnih modnih trendova i dramatičnih obrta. Prisetimo se nekih od legendardnih trenutaka koji su oblikovali modnu industriju.

U ranim danima svoje karijere, 1967. godine, britanska manekenka Twiggy sletela je u Njujork da bi bila model za američke prodavnice tokom Press Week-a. Njen dolazak tada bio je prava senzacija i dodatno je doprineo popularnosti kako nedelje mode, tako i njoj samoj.

Prva velika revija Kate Moss i Jean-Michele Basquiat

Kraj osamdesetih godina prošlog veka, brend Comme des Garçons pod rukovodstvom Rei Kawakubo, angažovao je izuzetnog predstavnika alternativne scene Njujorka, Jean-Michela Basquiata, koji je već ionako bio obožavalac brenda. Pravi je spektakl bilo videti talentovanog umentika kako šeta modnom pistom, ispred desetina modnih kritičara i poštovalaca rada Rei Kawakubo. Njegov omiljeni kaput ovog brenda prodat je na aukciji 2018. godine za čak 28 hiljada dolara. Mlada Kate Moss pojavila se na sceni početkom ’90-ih godina. Kada je prošetala modnom pistom za brend Calvin Klein, prikazujući kolekciju proleće/leto 1993, videlo se da će ovo biti prekretnica za britansku manekenku, koja će je lansirati među zvezde.

Filmski zlikovci i futurističke vizije

Odvažni Thierry Mugler je za jesen/zimu 1995. priredio teatralnu gozbu, predstavljajući svoju hrabru, futurističku viziju. Kolekcija je kombinovala fetišističke elemente sa naučnofantastičnim uticajima, dramatičnim korsetima, koristeći sjajne metale, PVC, kožu i lateks. Popularnosti cele revije doprinele su i modeli Naomi Campbell i Eva Herzigova koje su tad prošetale skulpturisane kreacije. Da filmski zlikovci mogu izgledati neodoljivo na crvenom tepihu, dokazala nam je Prada, kada je za potrebe revije jesen/zima 2012. godine rešila da okupi sve negativce na jednom mestu. Holivudski glumci A kalibra dobili su zadatak da prošetaju krojena odela ove modne kuće, a reviju su učinili nesvakidašnjom Willem Dafoe, Adrien Brody, Gary Oldman i mnogi drugi.

Marc Jacobs je postavio visoke standarde u dizajnu seta za reviju, kada je tokom svoje jesen/zima kolekcije za 2013. godinu, stvorio spektakl i vizuelni doživljaj koji nikog od prisutnih nije ostavio ravnodušnim. Ova prezentacija podigla je lestvicu za ostale modne revije. 2018. ćemo pamtiti po momentu kada je na Versace reviji proleće/leto u Milanu, ovaj brend okupio najveće zvezde modne scene – Carla Bruni, Claudia Schiffer, Naomi Campbell i Cindy Crawford, zajedno sa Helenom Christensen, prošetale su se pistom u identičnim haljinama sa zlatnim odsjajem. Ovo je bio pravi istorijski trenutak okupiti najpoznatije manekenke koje su deo ’’originalne’’ postavke supermodela.

Još uvek se prepričava trenutak kada je 2023. godine na Coperni reviji Bella Hadid poslužila kao model za haljinu urađenu od spreja. Izašla je na pistu u donjem vešu da bi je potom isprskali posebno urađenim sprejem koji se po sušenju pretvara u tkaninu. Momenat kada joj izrezuju prorez na haljini, i uklanjaju naramenice postao je viralan.

Foto: Pinterest Arhiva

POVEZANE VESTI