Dve decenije baletskog remek-dela u Narodnom pozorištu – Ko to tamo peva

Tekst: Milena Veselinović

Postoje predstave koje dolaze i prolaze, ostavljajući trag u sećanju samo odabrane publike.

Sa druge strane su one koje postaju kulturna baština, ukorenjene u kolektivnom iskustvu generacija. Balet ’’Ko to tamo peva’’ je upravo takvo delo – spektakl koji je pre dvadeset godina odvažno zakoračio na scenu Narodnog pozorišta i od tada ne silazi sa nje.

Kada se 2004. godine pojavila ideja da se kultni film Dušana Kovačevića pretoči u balet, mnogi su skeptično vrteli glavom. Kako, uostalom, adaptirati priču o putnicima u autobuskoj olupini kroz ples? Kako preneti grotesku, apsurd i tragiku u formi bez reči? Odgovor na to pitanje dao je koreograf i reditelj Staša Zurovac, čiji je vizuelni i scenski rukopis pretvorio ovo delo u modernu baletsku priču prepunu emocija, pokreta i neizbrisivih simbola.

Balet koji diše sa publikom

Od premijere tog 22. decembra pre dve decenije pa do danas, ’’Ko to tamo peva’’ ne prestaje da izaziva fascinaciju. Publika ne posmatra predstavu – ona putuje zajedno sa njom, vozeći se u prepoznatljivom autobusu koji simbolizuje sudbinu, ograničenja i bezizlaznost. Muzika Voje Kostića, koja već decenijama odzvanja u ušima ljubitelja filma, u baletskoj verziji dobija novu dimenziju – dramatičniju, intimniju, razigraniju. Međutim, ovo nije klasičan balet, nema bajkovitog narativa i statične koreografije, nema glavnih i sporednih uloga, svi su likovi podjednako važni, svaki pokret nosi svoje značenje. Iako su likovi poznati, baletska interpretacija otvara prostor za drugačije utiske. Ona je ogledalo našeg mentaliteta, duboko ukorenjenih strahova i snova koji se nikad ne gase.

Fenomen uspeha – više od baleta

Uprkos početnoj sumnji, balet je brzo postao nezaobilazan deo repertoara. Karte su uvek rasprodate do poslednjeg mesta, a među publikom se mogu uočiti oni koji su odrastali uz film, ali i nove generacije koje ga tek otkrivaju.

’’Ko to tamo peva’’ govori o nepredvidivosti života, sudbinskim preokretima, groteski koja se skriva u duhu svakodnevice. Možda je to snaga univerzalnih simbola – vojske, smrti, svadbe, putnika koji sanjaju, a nikada ne stižu na svoje odredište. Jedno je sigurno, dve decenije kasnije, i dalje intrigira javnost, podstiče na razmišljanje i budi snažne emocije.

Naredno izvođenje je predviđeno za 8. februar, a ulaznice možete kupiti online.

POVEZANE VESTI