Zatvorite oči i zamislite površinu vode prekrivenu lokvanjima, obasjanu svetlom koje se prelama, sa bojama koje plešu kao da dišu.
Sada ih otvorite. Ono što ste zamislili nije samo prizor iz čuvenog Živernija, već i detalj sa modne piste. Claude Monet, slikar koji je oslikao neke od najpoznatijih slika na svetu, ostavio je svoj trag ne samo na platnima, već i tekstilu – u svetu mode koji ga i dan danas neprekidno slavi.


Slikar kao inspiracija
Pionir impresionizma, nije beležio samo pejzaže – on je upisivao trenutke svetlosti na svoja platna. Jedinstveni pristup, posebno kroz serije poput ’’Lokvanja’’, ili ’’Bašte u Živerniju’’, oduvek su bili više od umetnosti. Ova dela ostaće upamćena kao poetika prirode pretočena u vizuelni jezik. A moda, večiti način izražavanja, nije mogla da ostane nema na tu vrstu inspiracije. Modni dizajneri koji tragaju za emocijom, atmosferom, vizuelnim bogatstvima, pronašli su u Moneovim slikama nepresušan izvor ideja. Njegove nijanse, prelivi boja, cvetni motivi i sposobnost da prenese svetlost na platno – sada su i na svilenim tkaninama, raskošnim vezovima i u lepršavim formama.

Dior – modna bašta Živernija
Jedan od prvih velikih omaža umetniku dolazi iz kuće Dior – još 1949. godine, u haute couture kolekciji Christian Dior predstavio je ’’Miss Dior’’, nadahnutu Moneovim platnom The Path Throug the Arises. Haljina je bila izvežena u slojevima cvetova u ružičastim i ljubičastim tonovima – kao da je ubrana direktno iz Moneove bašte. Decenijama kasnije, Raf Simons, tadašnji kreativni direktor Diora, nastavio je tu nit. Njegova vizija iz 2012. godine, inspirisana delom The Artist’s Garden at Giverny, pretočena je u haljinu ukrašenu hiljadama latica, kao omaž slici čija lepota ne prolazi. Osim što je bio inspiracija francuskim dizajnerima, impresionizam kao stil nadahnuo je i italijanske dizajnere. Dolce & Gabbana u svojoj kolekciji za proleće/leto 2015. reinterpretira Water Lilies, prenoseći bukete cvetova sa slike na haljine. Slično tome, Sportmax je u svojoj modnoj liniji iz 2012. godine iskoristio prepoznatljive boje i nijanse kako bi stvorio fluidne siluete. Luksuzni brend Akris takođe je iskoristio nešto od Moneove zaostavštine, kreirajući atmoferu drugačiju od svega viđenog. Koristili su materijale poput svile, i šifona u bojama koje evociraju radove poznatog umetnika. Libanski dizajner Georges Hobeika nazvao je svoju kolekciju Monet’s Midnight Stroll, igrajući se svetlom i senkama, od svetlih tonova ka tamnim, napravivši tako nešto poput vizuelne šetnje kroz slike.


Rad jednog od najpoznatijih svetskih umetnika utkan je u modni DNK današnjice. Uticaj koji je imao i i dalje ima, nadilazi motive koji se pozajmljuju – on se ogleda u načinu na koji se moda danas posmatra. Vidimo je kao pokretnu sliku, kao izraz trenutka i emocije čiji želimo da budemo deo.