Boje, printovi, perje i sjaj – Da li smo zaista svedoci povratka raskošne estetike maksimalizma?

Tekst: Jovana Ristić

Ako bismo se osvrnuli na modne piste nedavno završenih Nedelja mode, primetili bismo da sve deluje kao da je maksimalizam ponovo izašao iz svoje vintage komode, tresnuo vrata silovito, navukao štrasom prekrivene naočare i rekao: Vreme je.

Kao neko ko je na sopstvenoj koži ostetio sve faze modne metamorfoze, od slepila logotipima prouzrokovanih tamo negde devedesetih, preko uniformisanih skandinavskih bež slojeva, pa do nedavne epidemije quiet luxury estetike – mogu vam reći sa punom sigurnošću, da se maksimalizam vraća na velika vrata.

Šta zapravo znači ’’više je više’’

Maksimalizam u modi nije nikada bio zasnovan samo na vizuelnoj buci koju je pravio. On je manifest slobode, kreativnosti, otpora i emocija. To je kada odlučite da svojim outfitom ispričate celu priču, a ne da samo napravite uvod. Raskoš boja, tekstura, ukrasa i silueta u centru ove filozofije ne poznaju kompromise. U svetu gde je minimalizam dugo vladao kao hladna kraljica suzdržanosti, maksimalizam je pobunjenička princeza koja nosi šljokičaste čizme preko cvetne haljine i ogrtača od perja – i neće vas pitati za dozvolu.

Od Schiaparelli do Alessandro Michele

Neki od najznačajnijih modnih trenutaka desili su se ne tako davno. Schiaparelli pod kreativnim vođstvom Danieal Roseberryja uspešno balansira između istorijskog nadrealizma i moderne teatralnosti, i na tome im aplaudiramo. Njihove siluete koje prkose proporcijama i kolekcije koje izgledaju kao da su izašle iz nečijeg sna, svedoče o snazi imaginacije i modne genijalnosti. Pharrell Williams u Louis Vuittonu stavlja fokus na logomaniju, detalje, slojevitost i ’’chaotic customization’’. Jeremy Scott je sa svojim humorom i neonskom estetikom već godinama ambasador ovog pravca, dok Simone Rocha pokazuje da se i Crocs mogu nositi u elegantnom maniru ako im se doda dovoljno tila i bisera. Jedno je sigurno – nećete ostati ravnodušni. Alessandro Michelle, u Valentinu obnavlja kodove brenda u duhu barokne ekstravagancije. Ne zaboravimo da su takve kolekcije prikazali u Balmain, Rick Owens i Marni, igrajući se formom, printom i strukturama. Pored spomenutih brendova, tu su i Prada, Dolce & Gabbana, kao i Valentino, koji slavi čipku, voluminozne forme i jarke boje.

Da li se ovaj trend vraća, ili možda nikada nije ni odlazio?

Istina je da moda funkcioniše u talasima. Nakon svakog zasićenja sledi reakcija. Minimalizam nije samo estetika, već je bio i odgovor na haos, a kada je on postao norma, upravo je njegova suprotnost dobila priliku da zasija kao prirodan kontra-potez. Ipak, nije se vratila u identičnom obliku, već nešto drugačijem kontekstu, kroz potrebu za izražajnošću, i otpor prema uniformisanosti.

Da li će se maksimalizam odomaćiti i preuzeti prevagu? Kada jednom vidite da su ljudi spremni da se obuku kao hodajuća instalacija u ime radosti, kreativnosti i bunta – shvatate da je maksimalizam ipak mnogo više od trenda. On je kulturni izraz, lični izbor i način da se u svetu punom restrikcija, napokon slobodno diše.

Foto: Pinterest Arhiva

POVEZANE VESTI