Megalopolis – Francis Ford Coppola gradi grad snova u svojoj najvećoj filmskoj avanturi

Tekst: Marija Mladenović

Verovatno najambiciozniji projekat slavnog reditelja, ’’Megalopolis’’, donosi futuristički pogled na svet, ispunjen filozofskim pitanjima, monumentalnim prizorima i nesvakidašnjim scenskim efektima koji zapanjuju publiku.

Ovim projektom, Coppola ne samo da je istražio granice filmske inspiracije, već se i sam upustio u avanturu iz koje se čini da nema povratka – ostvarujući sopstveni san o gradu koji se uzdiže iz pepela kao neka utopijska vizija budućnosti. Prvi trejler koji je objavljen u avgustu naišao je na oštre kritike i brzo povučen iz javnosti. Naime, došlo je do greške, jer je trejler sadržao neke izmišljene kritike potpisane imenima pravih filmskih kritičara. Cela situacija je bila prilično neprijatna, ali je zasigurno izazvala kontroverzu i veliko interesovanje oko samog filma.

Sukob vizionara i tradicionalista

U ’’Megalopolisu’’ gledalac je uveden u alternativnu viziju budućeg Njujorka, gde se sukobljavaju dva dominantna lika – arhitekta Cesar Catilina (Adam Driver) i gradonačelnik Frank Cicero (Giancarlo Esposito). Cicero je okoreli političar, koji veruje u tradicionalne metode upravljanja, dok je Cesar vizionar koji želi grad u novom ruhu gde bi svi živeli skladno i srećno.

Poema bez pravila

Ono što film čini neobičnim, jeste što Coppola, sada u svojim osamdeseetim, uspeva da stvori film koji prkosi konvencijama filmske industrije. Neki će možda reći da je haotičan, ali ta haotičnost je promišljena – ’’Megalopolis’’ je filmska poema koja se ne povinuje pravilima žanra. Likovi govore arhaičnim jezikom, ponekad citiraju Šekspira i Ovidija, stvarajući utisak da je film jedna intelektualna igra. Nešto nalik filozofskoj raspravi o budućnosti čovečanstva. Na momente, narativ koji se prožima kroz film čini se kao hibrid između Coppolinih ranijih ostvarenja, nešto podseća na ’’Kuma’’, nešto na druge filmove. Romansa između glavnog lika, i ćerke njegovog protivnika, zajednički san o boljem svetu, punom empatije i harmonije, ali i intriga, pohlepa i bogata elita na drugoj strani – idealno su prikazani vera u zajedničke snove, ali i moralni pad i želja za neograničenom moći.

Vizuelna ekstravagancija

Divovske statue koje se urušavaju pred kišom, gigantske animirane skulpture koje lebde nad gradom, nerealne, gotovo bajkovite slike koje prkose logici – vizuelni efekti su zaista impresivni. Ovo nije film koji će zadovoljiti svačiji ukus, ali to na kraju nije ni bio rediteljev cilj. ’’Megalopolis’’ je namenjen onima koji žele da se suoče sa nečim nesvakidašnjim, on traži od publike da mu se prepusti i prilagodi.

Coppolino poslednje ostvarenje mnoge će ostaviti zbunjenim, možda će neki iz bioskopa izaći šokirani, pomalo razočarani, no jedno je sigurno – reditelj je uspeo da izazove reakciju, da pokrene na razmišljanje i da nam ponudi umetnički svet koji nije podložan pravilima, već se bori za večno u svetu koji favorizuje prolaznost.

Foto: Promo

POVEZANE VESTI