Julie Pelipas – san o promeni

Tekst: Danka Grubačić

Istančan osećaj za vanvremenski stil, vizionarski duh i aktivistička posvećenost glavne su odlike nekadašnje modne urednice ukrajinskog Vogue magazina, a danas kreativne direktorke brenda Better sa kojim je napravila revoluciju u modnoj industriji.

Ona je preduzetnica koja menja suštinu mode kao niko pre nje – mušku odeću transformiše kroz antagonističku prizmu stroge senzualnosti. Od svog stila napravila je fenomen koji danas živi kao brend za sebe. Zapravo, Better, iza kojeg stoji Julie Pelipas, je više od brenda. On je alat za revalorizaciju modnih komada velikih razmera.

Influenserka čelične volje

Kao idejni tvorac i osnivač globalne platforme koja brendovima iz celog sveta omogućava da svojim produktima udahnu novi život, Julie Pelipas osmislila je sistem algoritama koji skeniraju konstrukciju odevnog predmeta kako bi ga na najbolji način prilagodili sledećem kupcu. Svoju firmu za istraživanje, razvoj i proizvodnju odeće otvorila je u rodnom Kijevu, a prvi modeli koji su izašli iz njene modne laboratorije rasprodati su u rekordnom roku. A onda je usledio rat. Sa porodicom i delom svog tima preselila se u London gde je počela dodatno da širi uticaj u internet zajednici, ali i da se svakodnevno bori da zadrži uporište u Ukrajini.

Tvorac ukrajinske modne scene

Iako je odmalena, uz majku krojačicu, prepravljala odeću, put kojim je ova nekonvencionalna ikona stila išla suštinski nije imao nikakve veze sa modom. Kao devojčicu zanimale su je knjige, pisanje i izdavaštvo, što ju je odvelo na studije novinarstva. U to vreme, u Kijevu modna scena apsolutno nije postojala. Međutim, kada su agencije za modele počele da otvaraju svoje kancelarije na ovom tržištu, Julie se uključila u stilizovanje modela za snimanje reklama. To joj je donelo poznanstvo sa Džonom Kazablankasom, osnivačem Elite Modelsa, koji ju je podstakao da se ozbiljnije bavi modom. Najpre je postala urednik tek pokrenutog ukrajinskog Harper’s Bazaar-a kroz koji je, usled nedostatka lokalnih brendova, fotografa i stilista, uspostavila prvu mrežu modnih radnika u Ukrajini. Tek što je postala cenjeno ime u svetu mode, zatrudnela je i, u želji da se maksimalno posveti majčinstvu, preselila se na Bali. Tada su joj svi rekli da je luda što napušta karijeru, a ona danas zna da je to bila najbolja odluka u njenom životu. Kada se 2011. vratila u Kijev, upravo se spremalo lansiranje Vogue-a i pozvali su je da bude deo tima. Ostalo je istorija.

Odelo kao DNK

Njena opsesija da traga za starom odećom koju će redizajnirati i nositi na nov način pomogla joj je da spozna svoju osnovnu inspiraciju u modi. Muško odelo postalo je za Julie slikarsko platno na kojem može iznova da iscrtava nove kreacije, uz zadržavanje minimalističke estetike po kojoj je do danas prepoznatljiva.

‘’Kada sam prvi put obukla odelo koje sam prepravila prema sebi, osećala sam se udobno i moćno. Osećala sam se kao ja’’, rekla je jednom prilikom. Nezadovoljna činjenicom da je odelo namenjeno isključivo muškarcima, 2021. godine pokrenula je Better, platformu za recikliranje odela kojim je od ovog dvodelnog komada počela da stvara potpuno nove, osnažujuće krojeve za žene. Sebi i svom timu postavila je veliki zadatak – da odela svih svestkih brendova koja odlaze u otpad uvuče u upcycling sistem, ostvarajući tako svoj san o promeni potrošački nastrojene modne industrije. Tri godine kasnije u tome je i uspela – svaki komad koji je prošao kroz Better ‘’mlin’’, ima svoj digitalin pasoš koji prati njegovo putovanje, algoritam dizajna, identitet dizajnera koji je radio na njemu, kao i ime njegovog novog vlasnika. I što je najvažnije – postao je Better komad, jer je njegov život pod drugom etiketom prošlost.

Foto: Promo

POVEZANE VESTI